مصرف برق در کشور این روز‌ها پی در پی رکوردشکنی می‌کند و به سناریو‌های بدبینانه‌ای که وزارت نیرو برای نیاز مصرف در نظر گرفته بود، نزدیک می‌شود.

صنعت برق کشور اوقات سختی را پشت سر می‌گذارد به طوری که هر روز رکورد‌های جدیدی در مصرف برق به ثبت می‌رسد. مسئله‌ای که با توجه به افزایش دمای هوا و به راه افتادن سیستم‌های سرمایشی در منازل چالش دور از انتظاری هم برای مسئولان صنعت برق نبوده است.

طبق آخرین گزارشی که از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام شده، تقاضای برق کشور در ساعات اوج ۱۴ تیر به مرز ۷۰ هزار مگاوات رسیده است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در این خصوص با اشاره به افزایش دما اعلام کرد این رقم تاکنون در صنعت برق کشور رخ نداده و در سال گذشته هم بالاترین میزان مصرفی که تجربه کردیم ۶۹ هزار و ۴۸۷ مگاوات بوده است.

البته همانطور که گفته شد افزایش تقاضا در تابستان چالش دور از انتظاری نبود و وزارت نیرو برای تحقق تامین پایدار برق در کشور سه سناریوی افزایش مصرف در نظر گرفت. در بدترین حالت میزان افزایش مصرف ۶ درصد برآورد شده که میزان تقاضای برق در کشور را ۷۳ هزار مگاوات در نظر می‌گیرد و این یعنی فاصله زیادی تا رقم خوردن بدترین سناریو در نظر گرفته شده برای افزایش مصرف باقی نمانده است. البته سخنگوی برق پیش از آغاز پیک مصرف تابستان اعلام کرده بود که برنامه ریزی‌ها نیز متناسب با سناریوی بدبینانه تدوین شده است.

او در این باره گفت: برای پوشش این میزان از مصرف جدای از ظرفیت جدیدی که ایجاد شده باید به دنبال جبران کسری‌ها از محل مدیریت مصرف و تشویق مشترکین کم مصرف، جابه جایی بار و همچنین برخورد جدی با مشترکین پر مصرف داشته باشیم.

اشاره سخنگوی برق در کسری ها، پوشش ناترازی تولید و تقاضای برق است که وزارت نیرو با برنامه ریزی‌ها به دنبال تحقق دوباره تجربه بدون خاموشی سال گذشته است. تابستان ۱۴۰۰ با تجربه خاموشی برای مشترکان خانگی و در حالی به پایان رسید که کشور با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق در زمینه تولید و تقاضا روبرو بود. شرایطی که با توجه به سوابق گذشته اگر ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست تا ۲۰ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۱ برسد و برای امسال نیز این مقدار با توجه به افزایش نیازی که هر ساله رخ می‌دهد، دوباره افزایش پیدا می‌کرد.

ناترازی برق، میراثی که به دولت سیزدهم رسید

مهدی مسائلی دبیر سندیکای برق چالش ناترازی برق را میراثی از دولت‌های گذشته دانست و گفت: صنعت برق هم در بعد اقتصادی و هم در بعد تولید و مصرف دچار ناترازی شدیدی است که ارتباطی به دولت کنونی ندارد و در دولت‌های قبل نیز وجود داشته است. این مشکل از دولت نهم به بعد و به بخاطر تصویب قانون تثبیت قیمت‌ها در مجلس هفتم تشدید شد. ناترازی‌های امروز صنعت برق میراث دولت‌های گذشته برای دولت سیزدهم است که با توجه به افزایش شدید هزینه‌های تولید برق در سال‌های اخیر، روز به روز به مشکلات صنعت برق کشور اضافه می‌کند.

برای رفع این ناترازی، افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی در دستور کار بوده و در بازه آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون بیش از ۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید به شبکه برق کشور اضافه شده است. در زمینه احداث نیروگاه‌های حرارتی، دخیل کردن صنایع در احداث نیروگاه برای تامین برق خود از اقداماتی بوده که مورد استقبال بخش صنعتی کشور هم قرار گرفته و میزان تقاضا برای احداث نیروگاه‌های خود تامین به ۱۴ هزار مگاوات رسیده است. نکته انگیزه بخش این طرح برای صنایع این است که ضمن اینکه در دوره اوج مصرف مشمول محدودیت‌های مدیریت مصرف نخواهند شد، از طریق فروش برق مازاد به شبکه برق کشور می توانند از این طریق هم سودآوری داشته باشند.

۳۵ درصد مشترکان مشمول پاداش کاهش مصرف شدند

در اقدامی دیگر طرح پاداشی که سال گذشته وزارت نیرو اجرا کرد، برای امسال نیز به شکل گسترده‌تر و از ابتدای خرداد آغاز شد. در طرح سال گذشته ۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به ۸ میلیون مشترک بخش خانگی پرداخت شد که ۴۰ درصد از مشترکان این بخش را شامل می‌شد.

سخنگوی برق در خصوص پاداش امسال می‌گوید: در این مدت توانسته ایم ۲۲۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف به بخش خانگی پرداخت کنیم .مبلغ این پاداش‌ها در قبوض درج شده و مشترک از قبض رایگان یا بستانکار برخوردار شده است و در واقع از حدود ۲۱ میلیون قبض صادره، ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار قبض مشمول پاداش مدیریت مصرف شدند که معادل ۳۵ درصد مشترکان است.

اگرچه روی تقویم چیز زیادی از تابستان نگذشته، اما صنعت برق از ابتدای خرداد با افزایش تدریجی مصرف روبرو بوده و تدابیر لازم برای تامین برق و عدم تحمیل خاموشی به بخش خانگی تاکنون موفقیت آمیز بوده است. امید می‌رود این روند همچنان در روز‌های آتی هم تداوم داشته باشد و یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نیرو که تامین نیاز مصرف خانگی است محقق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۷ تير ۱۴۰۲
ساعت هفت تو خیابون جمهوری بودم همه مغازه های شهر بسته بود حضرات تا لنگ ظهر میخوابن و عدل ظهر باز میکنن و کولراشونو میزنن
دولت باید رسما به بازار اعلام کنه اولویت دولت برق خونه هاست نه برق مغازه ها و از ساعت ۱ تا ۶ برق بازار رو قطع میکنه
البته خود دولتم باید از ۷ تا ۲ بشه
آخرین اخبار