غلامرضا خوش اقبال معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: یکی از مهمترین پیامدها و تاثیرات تحول اخیر در ساحت رسانه را پیچیدگی تشخیص اخبار واقعی از اخبار جعلی برای مخاطب است، چاره این چالش بزرگ را بازگشت مرجعیت به رسانههای حرفهای با حفظ ملزومات رسانههای مدرن دانست.
او گفت: با بروز تحولات گسترده و ظهور پدیدهها و فناوریهای نو در عرصه ارتباطات اجتماعی در دهه گذشته و بسط و تعمیق دامنه فعالیتهای رسانهای بویژه در بستر فضای مجازی و ظهور و بروز رسانههای خرد و انسانرسانهها، اهمیت تعامل، همافزایی و بهروزرسانی تجربهها و دانش رسانهای دوچندان شده است و در رقابت گستردهای که میان انواع رسانهها با کارکردهای متنوع در ایرانِ امروز وجود دارد، رسانهای که عمیق ببیند، ظریف روایت کند و در مرز واقعیت حرکت کند، میتواند اثرگذار و جریانساز باشد این نقطه عطفی است که رسانههای حرفهای را از انبوه رسانههای خرد و بینام و نشان متمایز میکند.
خوش اقبال گفت: بیست و یکمین جشنواره ملی رسانههای ایران که با مشارکت نهادهای تخصصی و صنفی و دانشگاهی در حوزه رسانه با درنظر گرفتن تحولات فوقالذکر و پس از یک وقفه ۱۰ ساله برگزار میشود و یکی از اهداف آن ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای اصحاب رسانه در مواجه با جنگ ترکیبی است.
او گفت: تشویق حرفهایگری در رسانههای سراسری، استانی و محلی و ایجاد رقابت سالم به منظور ارتقای استانداردهای رسانه نگاری از دیگر اهداف این جشنواره است که باعث شناسایی و معرفی استعدادهای رسانهای، تقویت مرجعیت رسانههای داخلی و تقویت جریان نقد مصلحانه در رسانهها میشود که همافزایی و همدلی در خانواده بزرگ رسانههای ایران را به دنبال دارد.
معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با دعوت از روزنامهنگاران و اصحاب رسانه مطبوعات، خبرگزاریها، پایگاههای خبری و فعالان رسانههای اجتماعی که در حیطههای چاپی مثل روزنامه، هفته نامه، فصلنامه، سالنامه و برخط همچون خبرگزاریها، پایگاههای خبری و رسانههای اجتماعی از جمله اطلاعات و اخبار منتشر شده در بسترهای مختلف رسانههای اجتماعی اعم از کانال، صفحه مجازی (بلاگها و میکروبلاگ و…) و رسانههای کاربرمحور فعالیت میکنند، قالبهای جشنواره را برای هر کدام اینطور اعلام میکند: برای رسانههای برخط و چاپی، سرمقاله، مقاله، گزارش، طنز، خبر، مصاحبه، تیتر، عکس، گرافیک، چند رسانهای و ترجمه آثار و برای رسانههای اجتماعی، متن، صوت و تصویر بر بستر رسانههای اجتماعی است.
این مقام مسئول اداری، با اشاره به بخشهای نقد مصلحانه (جایزه مرحوم دکتر عماد افروع) و تبیین و روشنگری ماهیت اخبار جعلی که بخش ویژه جشنواره مطبوعات هستند، شرکت تمامی رسانههای فعال در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران اعم از برخط، چاپی و رسانههای مجازی در این جشنواره و آثاری که در بازه زمانی ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ در رسانههای ملی، استانی و محلی تولید و منتشر شدهاند را مجاز دانست و افزود: هر شرکت کننده میتواند تنها در ۲ بخش و در هر بخش ۲ اثر را ارائه کند و در بخش تیتر، ارائه متن کامل اثر الزامی است.
او با اعلام اینکه برگزیدگان جشنواره ملزم به ارائه اصل اثر منتشر شده به دبیرخانه جشنواره هستند و جشنواره حق استفاده تبلیغاتی و هنری؛ اعم از چاپ در نمایشگاه جانبی، تبلیغات شهری و تلویزیونی از اثار ارسالی را دارد، افزود: آثار میبایست با فونت خوانا و دارای شناسنامه (لگوی نشریه، تاریخ انتشار/ و در خبرگزاریها دارای آدرس اینترنتی و تاریخ باشد) و آثار فاقد نام نویسنده یا دارای نام نویسنده مستعار باید به تایید (مهر و امضاء) مدیر مسئول نشریه یا خبرگزاری و پایگاه خبری رسیده باشند؛ بنابراین گزارش، آخرین مهلت ارسال آثار ۳۱ تیر ۱۴۰۲ و تاریخ اعلام نتایج و تقدیر از برگزیدگان ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ (روز خبرنگار) خواهد بود.