به گفته کارشناسان، آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان موسسات اعتباری به شکلی اصولی در جهت حرکت به سمت برقراری بیشتر عدالت اجتماعی و افزایش شفافیت که از جمله تاکیدات رئیس جمهور هم محسوب می‌شود، گام برداشته است.

در راستای اجرای تکالیف مقرر در جزء‌های (۳) و (۴) ذیل بند (ح) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بانک مرکزی مکلف بود حداکثر تا پایان فروردین آیین نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها و شرکت‌های وابسته را تدوین و ابلاغ کند.

حوالی اردیبهشت بود که آقای سروش معاون نظارت بر بانک مرکزی در رابطه با تدوین و ابلاغ آیین نامه مطرح شده گفت: قانون گذار به ما ابلاغ کرده حداکثر یک ماه پیش این اقدام انجام شود که ما به آن زمان نرسیدیم تلاش خود را خواهیم کرد تا بتوانیم به این تکلیف قانونی عمل کنیم.

پایان اردیبهشت هم رسید، اما خبری از آیین نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها و شرکت‌های وابسته نبود.

باشگاه خبرنگاران جوان هم دلیل این تاخیر در تدوین و ابلاغ این آیین نامه را از آقای سروش پیگیری شد و معاون نظارت بربانک مرکزی به ما گفت: تکالیف ما بسیار زیاد است و این موضوع هم چند مرتبه در هیئت عامل بانک‌مرکزی بررسی و برگشت داده شد و بعضا این‌مسائل در بخشنامه‌های بانک مرکزی رخ می‌دهد.

پیش از این نیز بانک مرکزی فهرست تسهیلات اعطایی به کارمندان بانک‌ها را بنا بر تکلیف قانونی مقرر در مفاد جزء (۵) بند (ح) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲روی سایت خود منتشر کرده بود بر این اساس بانک‌ها بیش از ۱۶۴ همت (هزار میلیارد تومان) به کارکنان خود وام پرداخت کرده‌اند.

وام کارکنان بانک ها

انتشار اطلاعاتی که می‌تواند کمک به افزایش شفافیت کند؛ موردی که آقای میرزایی کارشناس اقتصادی با تاکید بر آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانک‌ها به کنارکنان خودشان در سالیان متمادی، همواره محل بحث و جدل بین کارشناسان و مسئولان اجرایی بانک‌ها بوده است.

انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانکی به کارکنان اقدامی در جهت شفافیت

او می‌گوید: انتشار فهرست پرداخت تسهیلات بانکی به کارکنان خود یک مزیتی مبنی بر افزایش شفافیت در جامعه را به همراه دارد که می‌تواند مفید باشد. بالاخره جامعه باید بداند که منابعی که نزد سیستم بانکی سپرده‌گذاری کرده، چه میزان توسط خود بانک‌ها به پرسنل تخصیص داده می‌شود.

اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود که آقای خاندوزی وزیر اقتصاد هم با اشاره به آن گفته بود: اعطای تسهیلات بانک‌ها به کارکنان حتما یکی از تخلفاتی است که بانک مرکزی به جد باید با آن مبارزه کند موضوعی که موجب شده سرمایه اجتماعی و اعتماد برخی از گروه‌های مردمی هم از بین برود.

موضوع اعطای تسهیلات بانک ها به کارمندان خود به حدی داغ شد که صدای رئیس جمهور هم در آمد و در جلسه دولت با اشاره به برخی اخبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ویژه به کارکنان بانک‌ها، گفت: پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی باید مبتنی بر ضوابط و عادلانه باشد و نباید این احساس درجامعه ایجاد شود که هر کسی به خزانه نزدیک‌تر است، می‌تواند زودتر و بیشتر از منابع بهره ببرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با هرگونه رویه خلاف عدالت و تبعیض‌آمیز مخالف است، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را مأمور کرده چنانچه آیین‌نامه‌ای وجود دارد که برای کارکنان بانک‌ها تسهیلات ویژه و غیرمتعارفی در نظر گرفته، بازبینی و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

حالا روز گذشته سرانجام  بانک مرکزی به تکلیف قانونی خود عمل کرده و آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان موسسات اعتباری ابلاغ شد.

طبق این آیین‌نامه، مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کامندان بانک‌ها در هر سال به استثنای تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن نباید از ۴۰ برابر سقف تعیین شده در تبصره ذیل ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری که معادل هفت برابر حداقل حقوق و فوق العاده‌های مستمر است فراتر شود.

ضمن اینکه فاصله زمانی دریافت تسهیلات توسط کارمندان بانک‌ها نباید کمتر از یک سال باشد. همچنین پرداخت وام به کارمندان بانک‌ها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک‌ها ممنوع شده است. سقف تسهیلات اعطایی بابت خرید مسکن و جعاله تعمیرات مسکن برای امسال نباید از ۵۵۰۰ میلیون ریال بیشتر باشد.

حرکت به سمت عدالت اجتماعی با ماده های آیین نامه تسهیلات پرداختی بانک ها به کارکنان خود

در ادامه نیز آقای فرزانی کارشناس امور بانکی با اشاره به آیین نامه ابلاغ شده مطرح کرد: یک نکته مهم آیین نامه ابلاغی تعیین سقف مانده مجموع تسهیلات پرداختی به هر یک از کارمندان است که مبالغ هنگفت را برای مانده تسهیلات  پوشش می‌دهد و دیگر با تعیین سقف مشخص بانک‌ها نمی‌توانند پا فراتر بگذارند و کمتر شاهد تخلف در این حوزه خواهیم بود تا منابع به درستی هدایت شود البته که این سقف تنها برای مانده مجموع تسهیلات  در نظر گرفته شده و از  مجموع  اصل تسهیلات پرداختی  بانک ها به کارمندان چیزی اعلام نشده است.


او در ادامه بیان کرد: تاکید مهم دیگر این آیین ممنوع بودن پرداخت وام به کارکنان بانک‌ها از محل قرض الحسنه است و ماده ۷ این آیین نامه به صراحت اعلام می‌کند تسهیلات کارکنان بانک‌ها باید از محل منابع مالکانه موسسه اعتباری پرداخت شود که این ماده ۷ تکمیل کننده ماده ۶ است و به درستی به آن اشاره شده و بانک مرکزی راه هرگونه انحرافی را با آن مسدود کرده است.

کارشناس امور بانکی افزود: ماده ۸ این‌ مصوبه اعلام می‌کند که پرداخت تسهیلات به اعضای غیر موظف هیات مدیره ممنوع است موردی که پیش از این نیز اعلام شده بود، اما با این ماده بر آن تاکید بیشتری می‌شود. نکته دیگر این که در این آیین نامه تفاوتی میان وام‌های پرداختی بانک‌ها به مشتریان و کارکنان شرکت‌های وابسته دیده نشده که این موضوع هم در جهت حرکت به سمت عدالت اجتماعی است.

او با اشاره به ماده ۹ این آیین نامه گفت: مدت بازپرداخت تسهیلات نحوه بازپرداخت تسهیلات حداقل مدت حضور کارکنان در مؤسسه اعتباری برای دریافت تسهیلات مطابق شرایطی است که با تفاهم شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تدوین و به تصویب هیأت مدیره هر یک از مؤسسات اعتباری می‌رسد که البته لازم است در این زمینه  بسیار دقت و اطلاع رسانی کامل شود.

فرزانی می گوید: ماده ۱۳ این آیین نامه میزان و شرایط اعطای تسهیلات به همسر و فرزندان تحت تکفل کارکنان از جمله نرخ سود و کارمزد، مدت زمان بازپرداخت دوره تنفس وثایق دریافتی و وجه التزام تأخیر تأدیه، دین، مطابق با ضوابط مقرر در خصوص سایر مشتریان مؤسسه اعتباری است.


به گفته او، بر اساس ماده ۱۴ هم مؤسسه اعتباری موظف است میزان و جزییات تسهیلات اعطایی به کارکنان را در سامانه سمات بانک مرکزی درج نماید. همچنین میزان تسهیلات اعطایی به کارکنان باید به صورت یک یادداشت مستقل در یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی مؤسسه اعتباری افشاء شود این ماده نیز به شفافیت هر چه بیشتر و اجرای درست این آیین نامه کمک خواهد کرد و به اصلاح به نوعی ضمانت اجرای مناسبی محسوب می‌شود تا به مطالبات به جا پاسخ اصولی ارائه شود.

این کارشناس امور بانکی می‌گوید: در کل با این آیین نامه ابلاغی یک بخش از چالش‌های مربوط به تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارمندان خود پوشش داده می‌شود و یک وحدت رویه در بحث پرداخت تسهیلات میان کارمندان شبکه بانکی ایجاد می‌شود و به این سبب شاید کمتر شاهد تخلف و کوتاهی در زمینه انحراف کردن منابع سپرده‌گذاران خواهیم بود تا منابع مربوط در محل درست خود یعنی تسهیلات اعطایی، حمایت از واحدی‌های تولید، تسهیلات خرد و... صرف شود البته که هنوز جزییاتی از مدت بازپرداخت تسهیلات نحوه بازپرداخت تسهیلات اعلام نشده است .

آیین نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها که در نهایت در فصل سه نیز برای اجرای درست موضوعات مطرح شده ضمانت اجرایی را هم پیش بینی کرده است. بر این اساس در ماده ۱۵ تخطی از مقررات این آیین نامه مشمول مجازات‌های انتظامی مقرر در ماده (۴۴) قانون پولی و بانکی کشور و سایر قوانین و مقررات مربوط می‌شود.

حالا باید منتظر ماند و دید پس از این ابلاغ آیین نامه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به کارکنان خود چگونه عمل خواهند کرد؟ موضوعی که تیغ دو لبه‌ای  محسوب می شود و حتی می‌تواند اعتماد و عدالت اجتماعی را هدف گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۸ تير ۱۴۰۲
ضمن تبریک عید بندگی عید قربان - عارضم در سیستم بانکی با شرایطی که به صورت عرف هم شده و مطابق آماری هم که بانک‌ها منتشر کردند حجم زیادی از منابع بانک‌ها به خود کارکنان در قالب تسهیلات مختلف پرداخت می نمایند کسی جلو وشون نمی گیره و جالبه که این رویه در سیستم دولتی نیز مورد پذیرش قرار گرفته و فقط بحث بر روی انتشار اطلاعات تسهیلات پرداختی است اگه این رویه درسته دستگاه‌های دیگر نیز که به منابع مختلف دسترسی دارند هر ساله بخشی از آن را به همکارانشان اختصاص دهند مثلا وزارت صمت از معادن یا وزارت جهاد کشاورزی از اراضی و ... سهم برداری نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
شعل فقط بانکی بخدا راحت وبهترین خونه وزندگی چندتا اقوام ما توی بانک کار میکنن دیگه تو این بانک سیر نمیشن بخدا موندم چقدر بهشون میدن،حالا برو یه نظامی رو نگاه کن بخدا قسم شب وروز ندارن یه وامی به اینا نمیدن کلا هم که دارن شهید میدن موندم چرا کسی فکری به حال اینا نمیکنه چرا عدالتی وجود نداره بسه دیگه شورش رو دراوردین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
عزیزکم لطفاً اگه جرات داری بگو شغلت چیه تا بگم چند درصد درامدت. حلاله!!! و بگم چندین بار وام گرفتی و اقساط وام را پرداخت نکردی و ..... خیلی‌ها نودرصد زندگیشان و دارو ندارشان را ( مدیون ) بانکها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کاش وام های دریافتی سایر ارگانها و زمینهای دریافت شده سایر ادارات و سازمانها هم شفاف سازی می شد کاش حقوقهای دریافتی سایر ادارات مثل دارایی برق گاز نفت و ... شفاف سازی می شد کاش پرداختی های سایر سازمانهارو هم مشخص می کردند بعدش می اومدند فیش حقوقی کارمندان بانک رو با سایر ادارات مقایسه می کردند تا مشخص میشد کدوم ارگان و سازمان بیشترین حقوق رو میگیره بعدش هجمه و حمله سازمان یافته دولت و صداوسیما به بانکها علت یابی میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
خودت را خسته نکن متاسفانه در طول این سالها تعداد مردم که عاشق ( خودفریبی و خودبزرگی ) هستند روزبه‌روز درحال افزایش هست که اون هم بخاطر عادی شدن ( حرام خواری ). در شغلهای مختلف البته با اسم ( زرنگی و حقمه و.... ) هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
کارکنان بانکها هم مثل سایر مردم !نه کمتر نه بیشتر ! مثل سایرین با آنها رفتار بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
آخی ناراحت نکنین این عزیزان رو. بندگان خدا دارن یواشکی دست شون رو می کنن توی جیب ملت کاری نمی کنن که
Iran (Islamic Republic of)
لغاع
۰۷:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
اول چرا دریافتیهای بانک مرکزی رو آوردید در بانک ملی دریافتی بانک مرکزی زمین تا آسمون با بانک ملی فرق میکنه با همه سازمانها و نهاد ها همین کار رو بکنید ببینیم کدام سازمان ونهاد دریافتی بیشتری داره چرا بانکها رو مقابل مردم قرار میدید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
چون بعضی از مردم را میشناسند که ...... تشریف دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
چرا وام برای بقیه کارکنان ازجمله نیروهای نظامی و انتظامی و سایر ارگان ها تعیین نمی‌کنید، اما کسی که استخدام بانک شده باید وام میلیاردی قرض‌الحسنه بگیره مگر نباید عدالت علی رعایت بشه آخر این چه کشوری هست ما درش زندگی می‌کنیم. مگر کارمند بانک درقبال کارش حقوق نمیگیره، مگر نیروی نظامی هم در قبال انجام وظیفه اش حقوق نمیگیره.
پس اگر کارمند بانک وام میلیاردی قرض‌الحسنه بهش تعلق میگیره.
باید سایر ارگان ها هم وام میلیاردی بهشون تعلق بگیره!!!!!!!!!!؟!!!
فقط واگذار گناهکارش به خدا انشاالله از خدا میخوام کسانی که تبعیض میندازن بین مردم مملکت خدا رعد و برق بزنه رو سرش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
واقعا راست گفتی،چرا یه وام درست وحسابی به نظامی نمیدن که هیچوقت خدا شب وروز ندارن نه آسایش خودشون دارن نه خانواده هاشون همش استرس فکری درستی حال این ارگان بکنید بانکی ها که خدا میدونه سیر نمیشن برید خونه و زندگی هاشون رو ببنید راحت تابستون زیر باد کولر زمستون‌ کنار بخاری حال می‌کنند از همه مهمتر تو پول غرق هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
در آخر صدا و سیما به آن هدفی که دنبال میکرد و آن هم قطع کردن وام کارکنان شریف شبکه بانکی بود نرسید ، این رویه قبلا هم اجرا میشد البته شاید با این آئین نامه چه بسا که سقف تسهیلات عزیزان بیشتر هم شد ، چون قبلا در بانک مخصوصا دولتی ابنقدر سخت گیری میکردند که گرفتن سقف تسهیلات محال بود و همیشه میگفتند حقوق شما کشش دریافت فلان وام را ندارد و بعضا آن تسهیلات کامل پرداخت نمیشد . حال رسانه ملی بداند که به جای وقت تلف کردن برود دنبال پرونده های ابر بدهکاران بانکی که همینطور مسکوت مانده و کسی هم جرات مطرح کردن حداقل در سیستم بانکی را ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
چیش به ما !
به ما که نمیدنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
باید تنبیه می شدند. این که تشویق بانک های متخلف است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام..بنده کارمند بازنشسته بانکی هستم. اصلا هیچ اشکالی ندارد. درخصوص پرداخت تسهیلات به کارمندان بانکها..ولی یک کارمند بانک هم در هفته مثل کارمندان فرهنگی در مقطع رهنمایی سه روز سر کار می روند وسه ماه هم تعطیلی و پانزده روز تعطیلی در عید نوروز. در حالی که زمانی در بم. و.کرمانشاه زلزله آمد تا غروب آن روز کانتینر آوردند و کارمندان بانک‌ها مشغول به کار شده اند. خدا را شاهد می گیرم، تمام وقت کارمند بانک.درطول روز بصورت مفید ارائه خدمات می باشد. حالا به دیگر ادارجات تشریف ببرید..خدا.را شاهد می گیرم،. داییم فوت کرد. جنازه اش از جلوی درب بانک رد شد ولی چونکه کسی نبود جایم بنشیند نتوانستم در تشیع جنازه آن مرحوم شرکت کنم...چهار روز در عید نوروز تعطیلی داریم دوروز آنرا باز کشیک میگذارند..هیچ وقت یادم نمی رود. فرزندم کوچک بود. ساعت هشت صبح روز دوم عید لباس پوشیدم که بیام ازخانه بیرون. فرزندم ِگفت بابا هنوز زوده برویم عید دیدنی..به فرزندم گفتم می خواهم بروم به محل کارم توی بانک..با تمام احترام به کارگران زحمت کش جامعه که پیامبر بوسه زده به دست پینه زده کارگران.....فرزندم برگشت گفت ای کاش پدرم کارگر ساده بود و ماه در عید به دیدوبازدید می رفتیم. حال که بازنشسته شدم. این موضوع از یاد و خاطره ام بیرون نمی رود. بیشتر کارمندان دو شغل دارند الا کارمندان بانکها..چون ساعت ورود و خروج دیگر کارمندان مشخص است ولی کارمند بانک ساعت ورود مشخص است ولی خروجش مشخص نیست..با.این حجم کار اضافه کاری به یک کارمند بانک در ماه بیست یا سی ساعت است. لطفا بروید کنترل کنید..دوتا فرزند دارم. از هیچ مرحله رشد فرزندم لذتی نبردم..زندگیم شده بود کار توی بانک آن دسته ازعزیزانیکه از بستگان درجه اول توی بانک شاغل هستند می دانند بنده چه می گویم. لطفا همه جوانب را درنظر بگیرید.....احساسی تصمیم نگیرید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
164هزااار میلیارد تومن!!! اونوقت به مردم وام ندارن بدن
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۰۶:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
واقعاخنده دار بود
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۶:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
تا زمانی که نظارت وپی گیری مداوم دستگاه های نظارتی نباشه همان آش و همان کاسه هست .نه تنها بانکها بلکه همه ادارات فساد مالی دارند وبا تصویب مکرر لایحه کار درست نمیشه به تعبیر عامیانه تر همش کشک و همش کشک و همش کشک.
Iran (Islamic Republic of)
مالک اشتر
۰۶:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
﷽سلام
لطفا یه فکری هم برای یه عده کارمندان بی اعصاب و بی حوصله بکنین
براشون کلاسهای مشاوره بذارین تا با مردم با حوصله و محبت رفتار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
هرچه وام هست کارمندان بانک ها اول برای خودشون و فامیل ها برمیدارند بعد نوبت بقیه می رسه همین هست که یکسال نشده صاحب خونه و ماشین و.. میشوند بقیه کارمندا و.. هم درد به در وام هستند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
تسهیلاتی که به کارمندان بانک‌ها پرداخت میشه در مقایسه با نوع کار و سایر سازمان ها بسیار ناچیز است در هر شرایطی کارمندان بانک بایستی پشت میزکارشان حضور داشته باشند مثل بیمارستان ها ومراکز درماني تعطیلی ندارند و در تعطیلات رسمی شیفت کاری دارند درقبال مختصر تسهیلاتی که با قطره چکان تزریق می‌شود کل اموال و املاک بعنوان‌ وثیقه وضمانت در گرو سازمان است..در ازای استرس شغل و آماده باش شبانه‌روزی و حضور در خط مقدم خطرات وحوادث پول خون کارمند هست که تحت عناوین تسهیلات قطره قطره به زندگی کارمندان بانک تزریق و تا آخرین ریال سودو بهره آن از فيش حقوق برداشت می‌شود مالیات متعلقه برداشت می‌شود. شفاف‌ترین و پاک ترین حقوق را کارمندان بانک در قبال سخت ترین و پر استرس ترین و پر خطر ترین شغل دریافت می‌کنند.
آخرین اخبار