رئیس کل بانک مرکزی گفت: اینکه تسهیلات تکلیفی یکی از مشکلات کنونی اقتصاد است کاملا قبول دارم، اما تمامی ناترازی بانک ها مربوط به تسهیلات تکلیفی نیست.

آقای فرزین گفت: اینکه تسهیلات تکلیفی یکی از مشکلات کنونی اقتصاد است کاملا قبول دارم، اما این که تمام ناترازی بانک ها از تسهیلات تکلیفی باشد این شکلی نیست. بانک ها موارد مختلفی دارند و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید.

او افزود: اینکه تورم موجب شده تا دهک های پایین بیشتر آسیب ببنندند هیچ بحثی در آن‌ نیست، اما با حذف ارز  ۴ هزار و ۵۰۰ تومان یک مبلغی به مردم پرداخت شد این عدد بخشی از قدرت خرید را جبران کرد و به نظر نمی آید ضریب جینی افزایش داشته باشد.

فرزین گفت: در خصوص قانون مالیات بر سوداگری دوستان یک نگاه به بازار ارز داشته باشند، زمان اجرای این قانون در ثبات اقتصادی اثر گذار خواهد بود.

هسته سخت تورم ناشی از شکاف بین عرضه و تقاضا است 

در ادامه آقای طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی گفت: بحث این که ما باید چه سیاستی را متناسب با شعار سال در حوزه پولی ارزی در پیش بگیریم سوال مهمی است و جا دارد جمع بندی شود متاسفانه یکی از مشکلات کشور این است که مباحث وارد رسانه می شود و در آنجا جمع بندی می شود که این سایه بر تصمیمات دولت و مجلس می اندازد.

او می گوید: هنوز در خصوص پدیده تورم به یک اتفاق نظر نرسیده ایم البته در اقتصاد به اتفاق نظر رسیدن دشوار است اما می طلبد در خصوص راهکار ها جمع بندی کنیم.

به گفته او، بر اساس آمار عملا کل آثار تورمی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان دو ماه بعد از آن یعنی خرداد و تیر تخلیه شد. 

او می گوید: هسته سخت تورم ناشی از شکاف بین عرضه و تقاضا است متناسب با تقاضا تولید نمی کنیم و این‌که تحریم بر اقتصاد ایران اثر می گذارد از این مسیر است. ریشه ها نباید گم شود باید به شکاف عرضه و تقاضا باید جدی تر پرداخته شود.

طغیانی می گوید: در خصوص نرخ ارز باید به سمت ثبات بخشی برویم چند نرخی راه حل نیست سیاست گذاری ارزی در نظام شناور مدیریت شده باید متناسب با داشته های خود باشد باید واقعی یک نرخی را هدف گذاری کرد هیچ کشوری به دنبال رهاسازی اقتصادی نیست کشور ها مداخله در بازار می کنند اما این مداخله در چهارچوب است

او می گوید: سیاست گذاری منطقی ارزی این است که بانک مرکزی مسیری را برای ثبات بخشی در نظر گیرد در بازاری ترین اقتصاد دنیا به راحتی نمی توانید پول را جابه‌جا کرد اما در کشور ما این شکلی نیست. قانون مالیات بر سوداگری از اسمش مشخص است یعنی شفاف شدن واقعی است.انتظارات در اقتصادی ایران را مدیریت نمی کنیم مردم را باید به سرمایه گذاری در اقتصاد اميدوار کرد و بعد موانع را برطرف کرد. 

او افزود: مجلس تلاش کرد تسهیلات تکلیف را در بودجه ۱۴۰۲ را با هماهنگی بانک مرکزی تعیین کند تامین مالی بخش های مختلف مانند نهضت ملی مسکن نباید فقط از بانک باشد.

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
جناب استاد. کمی هم در مورد بدهی های. ( هزاران میلیاردی ) دولت و مجلس ، صداوسیما ، شرکت نفت ، خودروسازان و...... به بانکها هم صحبت بفرمائید
آخرین اخبار