رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری، از تشکیل ستاد خاک، همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبر داد.

حسین برزگر گفت: خاک به عنوان بستر رشد گیاه در تولید و بهره‌وری اثرگذار است. ماده آلی خاک نقش مستقیمی در افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک دارد که حتی اگر از نهاده‌های اصلاح شده و سامانه‌های آبیاری عالی نیز استفاده کنیم، اما خاک شرایط مناسبی نداشته باشد قطعا اثرگذاری مطلوبی محقق نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: میزان ماده مطلوب خاک باید ۳ تا ۵ درصد باشد که این میزان در استان کمتر از یک درصد و حتی در برخی نقاط کمتر از ۶ دهم درصد است.

برزگر بیان داشت: میزان فرسایش خاک، ضخامت لایه خاک و فرسایش ناشی از برف و سرمازدگی سبب کاهش مواد آلی شده و باید رفع شود.


بیشتر بخوانید


وی افزود: حفظ و حراست از خاک، اصلاح ماده الی خاک از دغدغه‌های اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان است. برای همین اساس تشکیل ستاد خاک در استان ضروری بود که خدا را شکر همزمان با هفته جهاد کشاورزی این ستاد شروع به کار کرد. 

آقای برزگر یادآور شد: این ستاد با همکاری معاون عمرانی استانداری، دانشگاه شهرکرد، مرکز تحقیقات، منابع طبیعی، محیط زیست استان و سایر دستگاه‌های مرتبط در خصوص خاک تشکیل گردید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: این جلسه با حضور مهندس صالحی از دفتر امور خاک کشاورزی معاونت اب و خاک برگزار و در خصوص موضوعات مورد بحث و دستور کار ستاد، صدور احکام اعضا، مطالعات خاکشناسی در سطح استان بحث و تبادل نظر شد. 

آقای برزگر همچنین هدف از تشکیل ستاد مذکور را همفکری، بحث و تبادل نظر و ارائه راهبرد در خصوص افزایش ماده آلی، افزایش بهره وری و مسائل مربوط به خاک عنوان کرد.

در همین راستا غلامرصا ذاکری بیان داشت: با توجه به اهمیت خاک و ضرورت توجه به حفظ و نگهداری آن تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار از اراضی استان در دستور کار این سازمان قرار دارد و در مرحله انتخاب مشاور می‌باشد.

گفتنی است: ستاد خاک استان در خصوص مسائل و مشکلات مربوط به خاک‌های استان برگزار می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار