عطر و بوی غذاهای محلی در حیاط عمارت خسرو آباد سنندج پیچیده بود و آشپزها منتظر تست دستپخت شان توسط داوران و مهمانان نیز منتظر بودند تا این بوهای سرمست کننده هوش از سرشان نبرده از طعم و مزه غذاها بچشند.

استان کردستان در زمینه غذاهای محلی و سنتی از ظرفیت و پتانسیل بالایی برخوردار است، غذاهایی خاص که مواد تشکیل دهنده آنها کاملا طبیعی بوده و بیشتر آنها از سبزیجات گیاهی و کوهی منطقه درست می شود.

در گذشته‌های نه چندان دور سفره کردستانی‌ها از این غذاهای محلی و سنتی مقوی و مغذی پر بود غذاهایی با طعم و مزه‌ای فوق العاده و بی نظیر که بوی آن اعضای خانواده از بزرگ و کوچک را با اشتیاق دور سفره جمع می کرد.

اما امروزه مردم این استان نیز همانند بسیاری از نقاط کشور به جای غذاهای محلی و سنتی به غذاهای فست فودی و بیرونی روی آورده اند و دیگر سر سفره های مردم خبری از "دوینه و شلمین یا دانه کولانه" نیست و حتی پدران و مادران جوان امروزی نیز آشنایی چندانی با این غذاها ندارند و به نوعی در اکثر نقاط استان در حال فراموشی است.

حال در راستای آشنایی نسل جوان و نوجوان این دیار با طعم و مزه غذاهای محلی استان و همچنین اطلاع از مغذی بودن این غذاها نسبت به پاستاها و فست فودهای مورد علاقه این نسل، شهرداری و شورای شهر سنندج با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان جشنواره ای را با عنوان "جشنواره غذای محلی کردستان" در عمارت خسروآباد سنندج برگزار کرد.

رقابت آشپزها در عمارت

در این جشنواره ۴۰ نفر در قالب ۱۸ گروه دستپخت خود را با پخت غذاهای مختلف محلی از جمله آش دوغ، دوینه، شلمین، دانه کولانه، هالاو، کلانه، آش بریشین، لق لق و دسرهای مختلف به عرضه رقابت گذاشتند.

شرکت کنندگان غذاهای خود را بر سر میزهایی جداگانه که در حیاط عمارت قرار داشت چیده و با سلیقه تزیین کرده بودند به گونه ای که سر تعدادی از میزها که حاضر می شدی علاوه بر بوی غذا، تزیین آن نیز اشتها را باز می کرد.

داوران این جشنواره با حضور بر سر میزهای چیده شد تک تک از غذاها و دسرهای موجود چشیده و از طرز تهیه و خاصیت این غذاها از شرکت کنندگان سوال می کردند و براساس مزه و طعم و نوع چیدمان و غیره آن را داوری می کردند.

مینا مستوری یکی از شرکت کننده هایی که چندین نوع غذای اصلی، پیش غذا و دسر محلی از جمله "یکاوه، آبدوغ خیار و گیپه" را سر میز چیده بود در رابطه با این غذاها اظهار کرد: غذاهایی که برای این جشنواره پخت شده غذاهای سنتی و محلی است و پیشینه قدیمی و تاریخی دارد و از پدربزرگ و مادربزرگ هایمان به ما رسیده است.

وی با بیان اینکه همه این غذاها را خودم درست کرده و از مادرم یادگرفته ام، گفت: این غذاهای محلی هرکدام به نوعی خاصیت دارویی و درمانی دارند و ما باید تلاش کنیم فرزندانمان با این غذاها آشنا شده و به نوعی ذائقه شان را به این نوع غذاها عادت دهیم.

یکی از داوران این جشنوره که از سرآشپزان معروف استان و کشور است نیز در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: غذاهای محلی استان کردستان سرشار از ویتامین، پروتئین و مواد مقوی و مغذی است، موادی که شاید به جرات بتوان گفت از نظر طعم و مزه و مغذی بودن بی نظیر است.

آزاد محمدی که داوری بسیاری از جشنواره‌های استانی و کشوری را بر عهده داشته است، برگزاری اینگونه جشنواره ها را در حفظ اصالت غذاهای محلی تاثیرگذار دانست و افزود: اگر بتوانیم در پخت غذاهای محلی مقداری خلاقیت به خرج داده و به نوعی نحوه سرو کردن (آماده کردن و چینش) را از همان شیوه سنتی خارج و در آن نوآوری ایجاد کنیم می توانیم آن را در میان نسل جوان گسترش دهیم.

رقابت آشپزها در عمارت

وی در مورد این جشنواره و غذاهایی که مورد داوری قرار داده شد نیز اظهار کرد: در مجموع غذاها خوب بود اما استقبال آنگونه که انتظار داشتیم نبود چون تنوع غذایی در استان کردستان بسیار بالا است و باید افراد بیشتری در این جشنواره شرکت می کردند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج نیز با تاکید براینکه احیای غذاهای سنتی و تلاش در راستای ایجاد شور و نشاط از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره است، افزود: سال گذشته جشنواره قارچ به همت شهرداری سنندج برگزار و با استقبال بسیار خوبی از سوی علاقه مندان مواجه شد.

سرکوت نجفی با بیان اینکه در این جشنواره ۴۰ نفر در قالب ۱۸ گروه با هم رقابت کردند، گفت: مصرف غذاهای سنتی و سالم به دلیل سازگاری با محیط و سبک زندگی مردم می تواند در ارتقای سطح سلامتی جامعه نفش بسزایی داشته باشد.

به گفته وی این جشنواره در راستای کارهای فرهنگی و اجتماعی و رسالت شورا و شهرداری شهر سنندج و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن های بخش خصوصی برگزار شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری سنندج ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جشنواره بتوانیم نسل جوان را با غذاها محلی که بخشی از رسالت فرهنگی ما است آشنا کرده و همچنین زمینه شادی و نشاط هرچه بیشتر در بین شهروندان را نیز فراهم سازیم.

در پایان این جشنواره و براساس رای هیات داوران گروه ماهرخ باباخانی اول، پنا و ندا بدری دوم و مینامستوری و ژاله اسدی بصورت مشترک مقام سوم را به دست آوردند.

همچنین از سوی شهرداری سنندج به تمام شرکت کنندگان جوایزی اهدا شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام،عکس زن بی حجاب تو دوتا کادر تون لعنت بر بی حجاب ،و اون آقا هم با دست ناخنک بر میداره غیر بهداشتی.