تدوین طرح تحول آموزش عالی بر اساس بیانیه گام دوم

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: طرح تحول آموزش عالی بر اساس بیانیه گام دوم تدوین شده است.

 قاسم عموعابدینی در شصت و یکمین اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور گفت: طرح تحول آموزش عالی بر اساس بیانیه گام دوم تدوین شده است، هدف بیانیه گام دوم در نهایت تحول سازی است. مقام معظم رهبری قبل از بیانیه گام دوم، لوازم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شکل گیری تمدن نوین ایرانی اسلامی را مطرح کردند و بر اساس آن بر جلوگیری از کاهش سرعت علمی، اجرای نقشه جامع علمی و کیفیت در آموزش عالی تاکید کردند.

به گفته وی غرب از ۴۰ سال قبل دانشگاه‌های خود را به سمت دانشگاه‌های برنامه محور و استادمحور تغییر داده و جریان آن‌ها معلوم است. دانشگاه تمدن آفرین و حکمت بنیان، بحث شاگردمحوری و استادمحوری را دقیق پیگیری می‌کند و حکیم تربیت می‌کند.

او بیان کرد: رشته‌های موجود باید به سمت نیازمحوری برود. برای این امر مصوبه شورای گسترش را داریم به این شکل که ۴۰ واحد درسی که ۱۵ واحد آن کارورزی است، در اختیار دانشگاه خواهد بود تا با رایزنی با صنعت، واحد‌هایی را برای آن تدوین کند که نیاز صنعت را رفع می‌کنند

او افزود: دانشکده علوم و فناوری، راهبردی بین رشته‌ای در ۲۰ داشنگاه منتخب تصویب شد با این هدف که نیاز آینده ایران چیست و چه شغل‌هایی باید وجود آید. دانشگاه‌های دیگر هم باید بر اساس طرح تحول، دانشکده‌های نیازمحور را بر اساس نیاز صنعت ایجاد کنند.

او گفت: اکنون زمان زیادی تا نهایی شدنع دفترچه‌های کنکور نیست و چاره‌ای نداشتیم تا سریع‌تر این رشته‌ها را بررسی کنیم. در مورد جذب و به کارگیری استعداد‌های درخشان قوانین و مقررات مشخص است، به طور کلی هر سدی در جذب و نگهداشت نخبگان وجود دارد باید برطرف شود

برچسب ها: طرح تحول ، آموزش عالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.