معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: نسبت مصرفی کود به خوبی در کشت و زرع رعایت نشده است مثلا تنها کودی که می تواند تنش‌های محیطی را کاهش دهد کود پتاس است که متاسفانه کمترین میزان مصرف را در کشور از این کود داریم.

علیرضا مهاجر روز یکشنبه در سی و هشتمین همایش تجلیل از قهرمانان تولید بخش کشاورزی استان افزود: میزان مصرف کود پتاس سه درصد است در حالی که کل مصرف این کود طی سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ هزار تن برای ۱۸.۵ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی و میزان مصرف کود فسفات در این مدت ۶۰ هزار تن بوده است.

وی ادامه داد:این درحالی است که طی این مدت کود اوره ۱۲۰ درصد بیشتر از نیاز مصرف شده است بنابراین نسبت مصرفی کود به خوبی در کشت و زرع رعایت نمی شود در حالی که مهمترین اصل در رشد تولید کشاورزی کشور مصرف بهینه و برنامه ریزی شده کود است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که آب و تامین آن از ضرورتهای غیرقابل انکار و بدون جایگزین در بخش کشاورزی است و بهره وری آب باید به بالاترین سطح خود در کشور برسد.

مهاجر با بیان این که هم اکنون ۲ میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم در کشور داریم گفت: در گندم آبی باید برای همیشه خودکفا باشیم.

وی ادامه داد: روی موضوع چرایی عدم خودکفایی کشور در گندم به صورت پیاپی در حال بررسی و تحقیق هستیم که تا کنون به این نکته پی برده ایم که مهمترین عامل، کاهش عملکرد بحث تغذیه گندم است.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی از دیگر مشکلات تولید را کوچک شدن اراضی کشاورزی دانست و گفت: کشاورزی ما در کشور از یک کشاورزی تجاری به کشاورزی معیشتی تبدیل شده و صرفا کشت و زرع بدون توجه به ظرفیتها و داشته هاست.

مهاجر کشاورزی را مظهر تولید و اشتغال دانست و ادامه داد: اگر هدفمند و با تغذیه مناسب تولید کنیم در تولید گندم برای همیشه خودکفا می شویم و خواهیم ماند.

برچسب ها: مصرف کود ، رشد تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار