سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: خط ترانزیت کشتیرانی چابهار- قشم - کیش با هدف جذب ۲ میلیون گردشگر در مناطق آزاد سه گانه جنوب کشور راه‌اندازی می‌شود.

سعید ریگی  اظهارداشت: با هدف عملیاتی کردن دستور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به منظور توسعه گردشگری و جذب ۲ میلیون گردشگر، ارائه خدمات رایگان بندری به بخش خصوصی جهت راه‌اندازی خط کشتیرانی، هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای معرفی و حمایت سرمایه‌گذار و تنظیم تفاهم‌نامه بین سه منطقه آزاد جنوب کشور بحث و تبادل نظر شده است.

وی بیان کرد: پیگیری راه‌اندازی خط دریایی گواتر به چابهار و چابهار به مسقط از موضوعات دیگر در حال بررسی است که امیدواریم شاهده رونق گردشگری باشیم.

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه چابهار بزرگترین خلیج جنوب شرق و از زیباترین خلیج‌های طبیعی کشور است که ماحصل آمیزش دریا، زمین و آفتاب بوده و طی هزاران سال به صورت طبیعی در گوشه‌ای از دریا عمان ایجاد شده افزود: منطقه چابهار دارای خلیج‌های طبیعی متعددی هست که محوریت آن با خلیج چابهار است و این خلیج طبیعی که چشم اندازی بسیار طبیعی دارد، که با راه اندازی خطوط کشتیرانی مسافری خود میزبان ده‌ها لنج و قایق‌های صیادی و سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی خواهد بود.

وی گفت: اسکله‌های تجاری و صیادی فراوان، رودخانه‌های سرباز، باهوکلات، کاجو، بی چند، نیکشهر، بنت و راپچ، سفره‌های آبی دشتیاری، نسفران، کهیر، سورک، سادیچ، باغات خرما، موز، انبه، نارگیل و پاپایا، پدیده موج فشان، جنگل حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فشان، ساحل ماسه ای، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین‌های زیبا، فرش خزه ها، لیپار و دشتیاری و بسیاری از جاذبه‌های طبیعی دیگر تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی مقصد مهم گردشگری محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: پایانه بین المللی مسافر دریایی بندر شهید کلانتری در فضایی به مساحت سه هزار و ۸۰۰ مترمربع توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان اجرا شده و شامل ۲ سالن مجزا برای مسافرین ورودی و خروجی است.

قاسم عسکری نسب افزود: در مرحله اول جهت راه اندازی خط چابهار - مسقط با ظرفیت یک سفر در هفته و ۴۰۰ مسافر ورودی و خروجی در هر سفر در چند سال گذشته راه اندازی و مجددا تعطیل شده و در مرحله بعد توسعه خط مذکور و راه اندازی خطوط جدید به سایر بنادر منطقه است.

وی بیان کرد: بسترسازی جهت توسعه صنعت گردشگری و خدمات وابسته، ارتقاء رفاه و شاخص‌های اجتماعی منطقه، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، ارتقاء فرهنگ دریایی از طریق تسهیل سفر‌های دریایی، افزایش ترافیک دریایی بندرچابهار، سهولت در تردد تجار و سرمایه گذاران بین ایران و کشور‌های همسایه و افزایش جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی از جمله اهداف این پروژه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین از مهمترین دلایل توجیهی این پروژه می‌توان عواملی همچون درخواست‌های متعدد جهت راه اندازی خط مسافری دریایی بین چابهار و بنادر کشور‌های عمان و پاکستان، دارا بودن ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی در جنوب استان و ضرورت محرومیت زدایی و توسعه سواحل مکران، رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی بر اشاعه فرهنگ دریایی و توسعه مسافرت‌های دریایی، استفاده از فرصت همجواری با کشور‌های افغانستان و پاکستان و کشور‌های حوزه دریای عمان و خلیج فارس و بنادر کیش و قشم و وجود مشترکات فرهنگی ساکنان این استان با کشور‌های عمان و پاکستان است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.