مصباحی مقدم گفت: توسعه فرهنگ قرض الحسنه در مهار تورم و کاهش آن تاثیر دارد و باید در این مسیر مستحکم گام برداریم.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه گفت: توسعه فرهنگ قرض الحسنه بسیار مهم است زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فقط چند صندوق قرض الحسنه داشتیم ولی امروز فرهنگ قرض الحسنه به گونه ای توسعه پیدا کرده که علاوه بر منابع قرض الحسنه بانک ها که متاسفانه در اهداف خودش هم هزینه نمی شود ۲ بانک قرض الحسنه داریم.

وی افزود: صندوق امداد ولایت باید ارتقا جایگاه پیدا کند که من پیشنهاد دادم که از منابع مالی آستان قدس رضوی یک بانک عظیم قرض الحسنه داشته باشیم که امیدوارم عملیاتی شود که مطلع هستم که حجت الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی هم همین رویه ای که در صندوق امداد ولایت با اعطای وام قرض الحسنه بدون کارمزد اعطا می شود مدنظرشان است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برخی از مراجع و فقها و علما دریافت کارمزد برای اعطای وام قرض الحسنه را جایز نمی دانند، البته اعطای وام قرض الحسنه هزینه ای دارد که می توان آنرا مطالبه کرد ولی نمی توان کارمزد ۴ درصدی را برای مانده حساب در نظر گرفت هر چند که بررسی کردم این میزان بالای ۷ درصد است.

وی گفت: فرهنگ قرض الحسنه در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به قدری گسترش پیدا کرده که مایه افتخار است که وقتی ابعاد قرض الحسنه را در اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی به علمای سایر کشورها ارائه کردم شگفت زده شدند که میلیون ها ایرانی از فرهنگ قرض الحسنه استفاده می کند.

مصباحی مقدم افزود: اراده های قوی برای دستیابی به مراحل بالاتر به منظور توسعه وام قرض الحسنه وجود دارد؛ هر چند که تورم بالایی در جامعه وجود دارد که باید آنرا مهار کرد.

وی اظهار کرد: توسعه فرهنگ قرض الحسنه در مهار تورم و کاهش آن تاثیر دارد و باید در این مسیر مستحکم گام برداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خداوند در کلام الله مجید فرموده که قرض الحسنه قرض به خداوند است؛ اگر قرض الحسنه در جامعه نبود گرایش به ربا افزایش پیدا می کرد و در مجموع خداوند برای از بین رفتن ربا و پرهیز از گرایش مردم به ربا، قرض الحسنه را بیان کرده اند.

وی گفت: احترام صدقه بگیر و قرض الحسنه بگیر باید در جامعه اسلامی رعایت شود؛ نباید مومن برای گرفتن قرض الحسنه، صدقه و زکات ذلیل شده و باید عزت مومن که عزت خداوند است حفظ شود.

مصباحی مقدم اظهار کرد: هم اکنون کمیته امداد و صندوق امداد ولایت واسطه خیر هستند اما باید عزت مددجو و احترام به او هنگام دریافت قرض الحسنه حفظ شود؛ قرض الحسنه نوعی انفاق محسوب می شود که اگر فردی قرض الحسنه دریافت کند به شرطی که ثابت شود امکان پرداخت آنرا ندارد باید بخشیده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار