استاندار کرمان گفت: شرکت های بزرگ کرمان در ارتباط با واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، باید به جنگلی از ارزش افزوده و تولید متنوع تبدیل شوند.

 محمدمهدی فداکار روز سه شنبه در هماش ارتبا موثر بین واحدهای صنایع کوچک و بزرگ استان با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ استان کرمان تک درختی در دل کویر هستند، گفت: این شرکت ها در ارتباط با واحدهای صنعتی کوچک و متوسط، باید به جنگلی از ارزش افزوده و تولید متنوع تبدیل شوند.

او افزود: ارتباط این واحدها کار بسیار مهمی در اقتصاد استان کرمان است و جلسات و همایش های آن باید تکرار شود تا رابطه واحدهای بزرگ و کوچک در این استان نهادینه شود و این امر جا بیفتد.

فداکار با بیان اینکه تفاهم نامه هایی برای ارتباط واحدهای بزرگ استان با قطعه سازها منعقد شده است؛ اما رقم قابل توجهی نیست بیان داشت: دستگاه ها به صورت فرابخشی باید به این حوزه کمک کنند.

او تصریح کرد: هدف ما این است که به توسعه استان کرمان کمک کنیم و با تکمیل زنجیره افزوده، معادن این استان باید به یک زنجیره تولید تبدیل شوند تا در این زمینه خلق ثروت، اشتغال و تنوع درآمدی داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: گاهی دستگاه های دولتی در مسیر توسعه جدی نیستند و گاهی طول کشیدن استعلامات دستگاه های اجرایی شرکت ها را معطل می کنند و این کار هزینه تمام شده پروژه‌ها را بالا می‌برد.

او بیان کرد: حتما کریدور و زنجیره‌ای از خدمات را باید تشکیل دهیم و کمک کنید تا کار در زنجیره ای سبز از دستگاه های دولتی به سرعت پیش برود و سرمایه گذاری را معطل نکنیم.

الزام شرکت ها به خرید از کرمان

او ادامه داد: براساس مصوبه شورای تامین، شرکت های بزرگ را الزام به خرید از درون استان کردیم و اگر شرکت های استانی در لیست کمیسیون معاملات نرود، فایده‌ای ندارد، بازرگانی باید در استان بماند؛ بنابراین دفتر امنیتی اجرای مصوبه شورای تامین را پیگیری می کند.

استاندار کرمان افزود: خرید قطعه از داخل استان در شرکت گل گهر افزایش یافته و مس، سالانه ۲ هزار میلیارد تومان خرید داخل استان دارد؛ اما اگر این شرکت ها به سمت خرید از قطعه سازی، ماشین آلات و تجهیزات داخل استان بروند، باید شبکه ای را شکل دهند و حتما به آموزش در این فرایند نیاز داریم.

او یادآور شد: اگر قرار است شرکت مس، گل گهر و صنایع فولادی از درون استان خرید کنند، این شرکت ها باید کالای با کیفیت را در موعد مقرر تحویل دهد و خدمات پس از فروش داشته باشد.

فداکار بیان کرد: شرکت های کوچک نیز برای ادامه حیات باید خدمات فنی و مهندسی خوبی ارائه کنند و روی پای خود بایستند.

او بیان داشت: بخشی از کار، خدمات دانش بنیان است که باید تقویت شود و این حوزه نرم افزاری استان کرمان، از قوی ترین حوزه ها است.

استاندار کرمان ادامه داد: سامانه سهام عدالت را که براساس تشخیص چهره اجرایی شد، تیمی از استان کرمان طی ۵ روز راه اندازی کردند و در حوزه نرم افزاری شرکت های بزرگ، تعهد می دهم که تیمی از استان کرمان آن را انجام بدهد.

او گفت: در حوزه سخت افزاری نیز براساس رایزنی با معاون علمی و فناوری رییسی جمهور، کارگروهی ایجاد می شود که زیست بوم دانش بنیان را در استان شکل می دهد که این اقدامات باید توسعه یابد.

فداکار با بیان اینکه چند کار خوب مس و گل گهر در این حوزه انجام دادند؛ اما با یک گل بهار نمی شود، عنوان کرد: شرکت های دولتی به اجرای مصوبه خرید کالای داخل استان کمک کنند.

استاندار کرمان افزود: هزینه شرکت ها در تیم فوتبال، ربطی به مسئولیت های اجتماعی آنان ندارد و این هزینه از اعتبارات سهامداران پرداخت می شود.

خدمات توسعه ای با ارتقای تولید مس

فداکار اضافه کرد: برای نخستین بار تولید شرکت مس کاتد از ۳۰۰ هزار تن در تاریخ این صنعت گذشت؛ اما ما در تبلیغات و رسانه برای توسعه ضعیف عمل کردیم.

او تصریح کرد: بخشی از صادرات استان کرمان از ظرفیت گمرک سایر استان ها اتفاق می افتد و شرکت های کوچک ظرفیت های خود را آماده عرضه از گمرکات استان کنند.

استاندار کرمان با بیان اینکه صاردات کالاهای تولیدی داخل کشور را به صورت موردی دنبال می کنیم، گفت: ساختارهای واردات کشور از دهه‌های قبل شکل گرفته؛ اما صادرات ما همواره با تاخیر و چالش روبرو است.

ارتباط موثر واحد‌های صنعتی کوچک و بزرگ، مصداق‌ افزایش تولید است 

امیر حسن‌زاده، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: یکی از مصداق‌های مهم در بحث افزایش تولید صنایع پایین دستی، ارتباط موثر بین واحد‌های صنعتی کوچک و بزرگ است. 

اوافزود: سایتی برای واحد‌های کوچک طراحی شده که در آن واحد‌های کوچک استان هویت دارند و شرکت‌های بزرگ نیز می‌توانند نیازهایشان را معرفی کنند.

حسن زاده افزود: اقتصاد کرمان مشکل فرهنگی دارد که در حوزه صنعت این مشکل تا حدودی حل شده و تمام صنایع بزرگ و کوچک در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا مشکلات حل شود. 

او بیان کرو: ۸ میلیارد تُن ذخیره قطعی در استان کرمان وجود دارد و ذخیره‌های زمین شناسی شرکت مس در استان نیز ۱۳ میلیارد تُن است. 

به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان  از این ۸ میلیارد تُن، ۳۱۰ میلیون تن آن مربوط به حوزه جنوب استان است‌. 

او بیان‌کرد: ۵۳ درصد حقوق دولتی کشور در استان کرمان پرداخت می‌شود و حدود ۸۴۴ پروانه بهره‌برداری داریم که حدود ۳۱۷ عدد آن غیرفعال است. 

حسن‌زاده تاکید کرد: فاصله معدن تا صنعت زیاد است که مربوط به گذشته است و این فاصله باید کمتر شود؛ زیرا صنایع کوچک و متوسط می‌توانند باعث توسعه یک منطقه شوند. 

او گفت: ۶۵ واحد قطعه‌ساز در شهرک‌های صنعتی و ۴۲ واحد هم در حوزه صنف اتحادیه داریم که میانگین کار آن‌ها ۱۰ تا ۴۰ درصد است. 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: در خصوص آموزش، کارهای خوبی از طریق دانشگاه علمی کاربری، فنی و حرفه‌ای و دانشگاه باهنر و دولتی رخ داده و مشکلی در این زمینه نداریم. 

به گفته او  برای توسعه در جنوب استان ارتباط خوبی با ایمیدرو رخ داده و  در حوزه آموزش نگرانی وجود ندارد.

حسن‌زاده بیان کرد: ما نباید فقط به قطعه‌سازی فکر کنیم باید به کارخانه‌سازی و نیازهای دانش بنیان هم فکر کنیم. 

او افزود: صنایع بزرگ به شرکت‌های زیرمجموعه خود دستور دهند تا پای کار آمده و طی مصوبه‌ای که وجود دارد از صنایع کوچک حمایت کنند.

مشکل بدهی  ۲ هزار میلیارد تومانی کارفرمایان تقسیط شد

محمود شیخ شعاعی، سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان گفت: طرح هایی همچون بازنشستگی پیش از موعد در دولت های قبل اجرا شد که بار مالی زیادی برای تامین اجتماعی ایجاد کرد.

او با اشاره به یکسان سازی قواعد بیمه ای بیان کرد: کار فرمایان انتقاداتی در مورد بخش نامه های زیاد بیمه ای داشتند که این حوزه تنقیح و تلخیص شد که در این حوزه خیلی از قوانین مستمری بازنشستگی جمع آوری و گرفتاری‌ها کم شد.

 شیخ شعاعی با اشاره به جلوگیری از انباشت پرونده‌های تامین اجتماعی تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان مطالبات از کارفرمایان داریم و تلاش کردیم که بیشترین مساعدت را با تقسیط بدهی ها داشته باشیم.

او با بیان اینکه ماهانه یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پرداخت تعهدات به بازنشستگان داریم، بیان کرد: ۵۵۵ هزار بیمه شده در ۵۴ هزار کارگاه فعال استان با تامین اجتماعی کرمان در تعامل هستند.

 سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان گفت: باوجود تمامی مشکلات و تحریم های سال‌های گذشته، تعداد کارگاه های فعال استان کرمان، ۵ درصد و تعداد بیمه شده‌ها ۶ درصد افزایش یافته که آمار قابل توجهی در شاخص های تامین اجتماعی است و تلاش های استاندار کرمان و معاون اقتصادی رونقی در تولید داده است.

او بیان کرد: بسیاری از خدمات در گذشته به صورت سنتی ارائه می شد که اجرای برنامه‌های تامین اجتماعی الکترونیک ۴۲ خدمت را طی ۲ تا ۳ سال گذشته الکترونیکی ارائه کرده و نتیجه این اقدام شفافیت، سرعت و ارتقای کیفیت خدمات دهی بوده است.

شیخ شعاعی افزود: ۲ سال اخیر تجمعاتی در حوزه بازنشستگان به خاطر متناسب سازی حقوق داشتیم که مابقی متناسب سازی در این ماه انجام می شود و آموزش بسیار مهم است و آمادگی داریم در این زمینه آموزش را اجرایی کنیم.

سرپرست تامین اجتماعی استان کرمان تصریح کرد: پس از فروکش کردن کرونا مراجعه کنندگان با ارائه آموزش‌ها مساعدت شدند و با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تلاش می کنیم که مسائل قابل حل واحدهای تولیدی استان را در همایشی در اواخر خرداد بررسی کنیم.

او بیان داشت: برخی برداشت ها این بود که حق بیمه مضاعفی را تامین اجتماعی مطالبه می کند؛ اما به صورتی برنامه ریزی و کار انجام شد که این دریافتی زیاد نباشد.

همچنین در این نشست تفاهم نامه سه جانبه مابین شرکت شهرک های صنعتی، دانشگاه علمی کاربردی و شرکت قطعه گستر برای آموزش نیروهای موردنیاز صنایع در استان کرمان منعقد شد.

در حاشیه این آیین نیز نمایشگاهی از دستاوردهای قطعه سازان استان کرمان برای فروش به واحدهای بزرگ صنعتی راه اندازی شده بود. ضمن آنکه میز تخصصی ارتباط موثر بین واحدهای صنعتی بزرگ و کوچک استان کرمان با ارتباطات و تبادل نظر رو در رو اجرایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار