معاون رئیس جمهور گفت: مرگ و میر نوزادان بعد از پیروزی انقلاب به یک درصد کاهش پیدا کرده است.

انیسه خزعلی معاون رئیس جمهور در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشور‌های گروه ۵ گفت: سلامتی و تندرستی مادران به فرزندان منتقل می‌شود و بانوان اگر آشنا با تغذیه سالم و سلامت باشند نسل ما سالم تربیت خواهند شد. 

به گفته وی در حال حاضر ۶۰درصد از دانشجویان ما بانوان و ۴۰درصد از اعضای هیئت علمی خانم‌ها هستند. 

خزعلی بیان کرد: مرگ و میر مادران تا ۹۰ درصد کاهش یافته و مرگ و میر نوزادان بعد از پیروزی انقلاب به یک درصد کاهش پیدا کرده است.

او افزود: با همکاری کشور‌ها به خصوص گروه پنج شاهد ارتقاء سلامت مردم و بانوان خواهیم بود. 

استفان پریزنر هماهنگ کننده نماینده سازمان ملل در ایران گفت: امیدواریم تعاملات بهداشتی را در دنیا فراهم کنیم. نظام بهداشت کمک بزرگی به اهداف گروه پنج می‌کند و مطمئن هستیم نظام بهداشت ایران کارآمد عمل می‌کند. 

او بیان کرد: بهداشت مرز نمی‌شناسد و نیازمند تعامل و همکاری هستیم و صرف نظر از ملیت و جغرافیا باید همکاری خوبی در حوزه سلامت و بهداشت داشته باشیم.

خزعلی با اشاره به اینکه در حوزه تامین مسائل تغذیه‌ای و نیاز مادران نیز اقدامات خوبی در ایران انجام شده است، گفت: به عنوان مثال در حوزه کمبود آهن که یکی از مسائل مبتلابه زنان است، ایران ۱۳ درصد، آمریکا ۱۷ درصد و کشور‌هایی مانند فرانسه ۲۳ درصد کمبود آهن دارند؛ بنابراین ایران توانسته با برنامه تغذیه‌ای و حمایتی خود بسیاری از این کمبود‌ها را مهار کند.

او گفت: امیدواریم با تلاش جدی که در این مسیر انجام می‌شود، همکاری و همدلی بین کشور‌های منطقه بیش از پیش باشد و ما در منطقه هم بیماری‌های مسری را مهار و ریشه‌کن کنیم و هم بتوانیم سطح بهداشت و درمان زنان را بالاتر بریم تا زنان با توانمندی خودشان و با آموزشی که می‌بینند و می‌دهند، در سراسر جهان الگو باشند.

خزعلی تاکید کرد: خرسندم که در این نشست قراردادی بسته شده و تعدادی از خواهران‌مان از افغانستان برای آموزش‌های پزشکی به ایران خواهند آمد. از کشور‌های دیگر هم مانند عراق دانشجویانی داشتیم. در عین حال معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری آمادگی دارد شرایطی را فراهم کند که در آموزش و مهارت‌های خاص کارآفرینی و توانمندسازی زنان با کشور‌های منطقه همکاری کند. در عین حال پیشنهاد کمیته سلامت زنان را مطرح می کنم و امیدوارم نشست بعدی ما در زمینه سلامت زنان و مادران برگزار شود.

مشارکت و تلاش در بهبود شاخص های سلامت و همکاری های اقتصادی باعث پیشرفت در سایر حوزه های دیگر

صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای گروه ۵ گفت: با بروز همه گیری کرونا اثرگذاری بیماری در اقتصاد تمام کشورها را شاهد بودیم. 

به گفته وی مشارکت و تلاش در بهبود شاخص های سلامت و همکاری های اقتصادی باعث پیشرفت در سایر حوزه های دیگر می‌شود.  

او اضافه کرد: راه اندازی بیمارستان های تخصصی،  توسعه مراقبت های اولیه،  ارائه خدمات پیش بیمارستانی،  توسعه همکاری های علمی و آموزشی و صنعت واکسن در قالب کنوانسیون در بین کشورهای گروه پنج باید ایجاد شود. 

صفری بیان کرد: با توجه به افزایش تورم جهانی و محدودیت منابع،  همکاری بین کشورهای گروه پنج سبب رشد کشورها در تمام زمینه ها خواهد شد.جمهوری اسلامی ایران با حفظ کرامت کشورها و با تشکیل این گروه موافق است و ابراز خرسندی دارد. 

او گفت: پیشنهاد شده تا کارگروهی اقتصادی در بین کشورهای گروه پنج ایجاد شود و امیدوارم شاخص های سلامت و اقتصادی در منطقه ارتقاء پیدا کند.

فعالیت شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی در ایران 

روح الله دهقانی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد کشور‌های گروه ۵ گفت:کشور‌های گروه پنج با مناسبات مشترک قطعا توانسته‌اند باعث ارتقای سلامت پایدار شوند.

او افزود: ایران سرمایه گذاری زیادی در حوزه سلامت کرده است  و الان تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه‌های مختلف دارویی و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند. 

برچسب ها: نوزاد ، نرخ مرگ و میر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.