افلاطونی گفت: یکپارچه‌سازی اراضی در کشور در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده در هر شهرستان یک نمونه عملیاتی شود.

 رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در جلسه بررسی مشکلات اراضی استان اردبیل گفت: سال گذشته سیاست‌گذاری‌های لازم در زمینه حفظ و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی انجام شد و لازم است مشخصات این طرح آزمایشی استخراج شود.

وی افزود: گام بعدی انتخاب مدل حقوقی برای یکپارچه‌سازی است که به شکل تعاونی، شرکت سهامی زراعی و کشت و صنعت می‌تواند انتخاب شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در موضوع یکپارچه‌سازی لازم است با معاونت آب و خاک، سازمان تعاون روستایی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی نیز هماهنگی‌های لازم انجام شود.

افلاطونی با اشاره به این که در حفظ کاربری اراضی کشاورزی اقدامات خوبی انجام نشده، تصریح کرد: باید با تغییر نگاه سنتی در این زمینه و بکارگیری فناوری‌های روز، به سمت پایش هوشمند و دقیق و حل مشکلات پیش برویم.

وی افزود: مسئولیت اصلی پایش هوشمند اراضی کشاورزی با یگان حفاظت است، اما لازم است دیگر دفاتر ذی‌ربط هم در این زمینه همکاری کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: در زمینه پایش هوشمند می‌توان از توانمندی‌های سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز استفاده کرد.

افلاطونی با اشاره به اینکه واگذاری برخی از امور اجرایی مانند وظایف تبصره ۲ و اجرای احکام قطعی قضایی در دستور کار سازمان قرار دارد، گفت: واگذاری و برون‌سپاری وظایف سازمان باید با شرکت‌هایی باشد که آشنایی و تسلط لازم را برای ارائه خدمات با کیفیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه رفع تداخلات اراضی مقدمه تثبیت مالکیت است، افزود: استان‌ها نیز باید براساس برنامه تکلیفی خود جلسات کمیسیون رفع تداخلات را برگزار کنند تا بتوانیم به سرعت، رفع تداخلات را به اتمام برسانیم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور بر استفاده از ظرفیت تفاهمنامه موجود بین وزارت‌های جهاد کشاورزی و کشور تاکید کرد و گفت: براساس این تفاهمنامه قرارگاه صدور اسناد در استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل می‌شود و باید از ظرفیت استانداران، فرمانداران، بخشداران و شورا‌های اسلامی و دهیاران برای حدنگاری و رفع تداخلات استفاده کنیم تا باعث تسریع امور شود.

افلاطونی بیان کرد: طبق توافق صورت گرفته با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مقرر شده تا از ظرفیت کارشناسان تفسیر این سازمان برای تسریع تفسیر عکس‌ها و فرآیند رفع تداخلات در مدیریت‌های امور اراضی استان استفاده شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه آمایش سرزمین، تناسب لازم را برای قابلیت‌های سرزمینی و حفظ اراضی کشاورزی فراهم کرده است افزود: اجرای طرح آمایش سرزمین و تثبیت مالکیت و صدور اسناد اراضی کشاورزی ضروری است.

افلاطونی ادامه داد: اراضی کشاورزی باید شناسنامه‌دار شده و اطلاعات مالکیت، محصولات و نوع خاک مشخص شود.

وی با بیان اینکه در ۲ حوزه نیازمند همکاری با موسسه تحقیقات خاک و آب کشور هستیم، گفت: یکی از آن‌ها حفظ کاربری اراضی کشاورزی و تعیین درجه خاک و دیگری هم استعدادیابی اراضی برای واگذاری این اراضی است.

افلاطونی مقابله با ساخت و ساز‌های بی رویه در اراضی ملی را یادآور شد و افزود: این کار مستلزم همکاری دستگاه‌های اجرایی است در غیر این صورت مقابله با ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی دولتی نتیجه بخش نیست.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یکپارچه سازی اراضی در پایاب خداآفرین را ضروری دانست و گفت: یکپارچه سازی اراضی در خداآفرین منجر به کاهش هزینه و حفط کاربری زمین می‌شود که باید در اولویت قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.