معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح‌های آبخیزداری و بند‌های خاکی در استان مخازن آب زیر زمینی را سالانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌دهد.

حسین فردی  گفت: از محل مصوبات سفر رئیس جمهور ۴۳۰ میلیارد تومان برای کمک به اجرای طرح‌های آبخیز داری و آبخوان داری اختصاص یافت که تا کنون ۴۷ درصد از این اعتبارات تخصیص یافته است.

۱۰۰ میلیارد سهم جهاد کشاورزی برای اجرای طرح آبخیزداری

او گفت: طبق توافق سهم جهاد کشاورزی هم از محل فروش اموال برای اجرای این طرح‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان تعیین شد.

فردی گفت: تا کنون از اعتبارات تملکی و استانی ۳۴ میلیارد تومان، ۲۰ میلیارد تومان ازمحل تهاتر نفت و از محل اعتبارات ردیف متفرقه ۱۵ میلیارد تومان تخصیص یافته و طرح‌های آبخیزداری و بند‌های خاکی در حال اجرا است.

پیشرفت ۶۵ درصدی طرح‌های آبخیزداری در استان

معاون آبخیزداری استان اضافه کرد: در بخش سیلاب حوزه قلی شهرستان جاجرم ۵ بند خاکی، گرمه یک بند خاکی و در باشکلاته شهرستان مانه و سملقان یک بند خاکی و در خرق فاروج نیز طرح‌های آبخیزداری به اتمام رسیده و در مجموع طرح‌های آبخیز داری ۶۵ درصد پیشرفت دارد.

کمبود مالی مشکل اصلی اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری

فردی با بیان اینکه یک میلیون و ۹۳۰ هکتار مستعد اجرای میان بند‌ها و طرح آبخیزداری است، گفت: به دلیل پُر هزینه بودن فقط ۱۷ درصد طرح‌ها اجرایی می‌شود.

 او گفت: به علت اندک بودن اعتبارات تملک دارایی نمی‌توان پاسخگوی نیاز استان بود.

افزایش ۲۵۰ هزار هکتاری عرصه‌های آبخیزداری با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور

معاون آبخیز داری استان گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان ۲۵۰ هزار هکتار به عرصه‌های زیر پوشش افزوده خواهد شد و تا کنون ۱۳۶ هکتار در حال انجام است.

مشارکت مردم بیشتر از اعتبارات دولت تأثیر گذار است.

فردی گفت: اگر اصلاح و احیای مراتع صورت پذیرد، اما در کنار آن تخریب و تغییر غیر فنی و غیر اصولی انجام شود، طرح آبخیزداری تأثیری در جمع آوری سیلاب‌ها و ذخیره آب‌های سطحی نخواهد داشت.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

برچسب ها: آب ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.