مشارکت عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین المللی دارت ناسا

صدیقه سجادیان عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و الهه خالویی در رصد‌های طرح بین المللی دارت ناسا شرکت کردند.

به گفته دکتر صدیقه سجادیان، طرح دارت را  ناسا طراحی کرده  تا با استفاده از یک ماهواره فضایی به نام دارت، به یک جسم سماوی ضربه بزند و مسیر و سرعت آن را تغییر دهد.

این اختر شناس ایرانی با بیان اینکه در  ۲۶ سپتامبر۲۰۲۲ ماهواره دارت یک ضربه به سیارک دیمورفوس زده است افزود:این سیارک نیز حول یک سیارک بزرگتر به نام ددیموس می‌چرخد.

او گفت:نتایج نشان داد که دوره مداری دیمورفوس به دلیل این ضربه تغییر کرده است و این تغییرات با استفاده از نورسنجی دقیق قابل اندازه‌گیری هستند.

سجادیان افزود:از آنجایی که دوتایی ددیموس- دیمورفوس یک دوتایی گرفتی هستند با نورسنجی عمیق از سیارک میزبان می‌توان تغییر در سرعت و مدار دیمورفوس را اندازه گرفت.

گفتنی است در این طرح دکتر سجادیان و دکتر خالویی، عضو گروه بین المللی مایندستپ بودند و به عنوان نمایندگان ایرانی این طرح، قسمتی از رصد‌های مربوطه را با تلسکوپ ۱.۵ متری دانمارک انجام داده‌اند. این رصد‌ها در طول فصل رصدی ۲۰۲۲ انجام شده است.

نتایج این طرح که در مجله معتبر بین المللی نیچر منتشر شده است، نشان داد که طرح دارت با موفقیت انجام شده است و این نتایج می‌تواند برای تحقیقات آینده در زمینه فیزیک و علوم فضایی بسیار مفید باشد.

دکتر سجادیان استادیار گروه اختر فیزیک و نجوم دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان، عضو فعال گروه مایندستپ و نماینده ایرانی در این طرح رصدی است که پیش از این نیز در کشف سیاه‌چاله‌ای منفرد در کهکشان راه شیری مشارکت فعالانه داشته است