اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور امروز با حضور وزیر علوم و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اجلاس سراسری معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور امروز به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد. در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که طرح ساماندهی آموزشی عالی در نقشه جامع علمی کشور مورد تأکید قرار گرفته و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: اجرایی شدن این طرح منوط به همکاری بسیار نزدیک و هماهنگ کلیه دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی کشور است.


دکتر منصور غلامی افزود: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها از اجرای این طرح پشتیبانی و در راه تحقق آن همکاری لازم را داشته باشند چرا که اجرای آن به نفع نظام آموزش عالی کشور است.


او با بیان بخشی از طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور، تصریح کرد: در مرحله اول، موضوع تشکیل شبکه علمی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سطح استانی، منطقه‌ای و ملی را مد نظر قرار دادیم که مراکز آموزش عالی به شکل معقول و منطقی به هم ارتباط پیدا نمایند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، هم افزایی بین دانشگاه‌های بزرگ وکوچک در این طرح را قابل اهمیت دانست و تأکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی آموزشی عالی کشور، دانشگاه‌ها می‌توانند از توانمندی‌های یکدیگر استفاده کنند و اختیارات خاصی را در سطح شبکه علمی به اشتراک قرار دهند که این امر در مجموع به نفع توسعه آموزش عالی و رشد دانشگاه‌های کوچک‌تر خواهد بود.

غلامی با بیان این که صرف بودجه ملی و عمومی برای تربیت نیروی انسانی ماهر در دانشگاه‌ها باید با بهره وری بیشتری همراه باشد، اضافه کرد: بیش از ۷ سال است که توسعه‌ای در تعداد مؤسسات و مراکز آموزشی شاهد نبوده‌ایم و در سطح رشته‌ها و گرایش‌ها نیز تلاش‌های محدودی شکل گرفته است.

او ادامه داد: در بحث شبکه علمی حاصل از اتصال مراکز آموزش عالی باید به دنبال ارتقاء کیفیت آموزشی و استفاده مناسب از ظرفیت‌ها و امکانات برای توسعه کمی نظام آموزش عالی باشیم.

غلامی، بازنگری سیاست دانشگاه‌ها در طرح‌های راهبردی را با نگاه به وضعیت موجود کشور در برخورد با بیماری کرونا، بسیار مهم دانست و افزود: مأموریت گرایی در حوزه ساماندهی و توسعه آموزشی مراکز آموزش عالی کشور، به طور جدی ایجاب می‌کند که همه دانشگاه‌ها طرح‌های راهبردی خود را مورد بازنگری قرار دهند و در اصلاحات و برنامه‌های تکمیلی که صورت می‌گیرد فضای جدید آموزشی و هدف‌گذاری دوباره‌ای را مورد توجه قرار دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که تلاش‌های محققان کشور ما همراه با تحولات علمی دنیا روند خوب و مناسبی داشته است، تصریح کرد: مشکلات و مسایل داخلی نباید مانعی برای عقب ماندن از قافله علمی دنیا باشد، بلکه لازم است در برنامه ریزی‌های آموزش عالی به توسعه و تحول علوم مختلف دنیا، رشته‌های جدید و بین رشته‌ای و علوم پایه توجه بیشتری داشته باشیم.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.