چین ساخت پایگاه نظامی در امارات را از سر گرفت

براساس اسناد فاش شده پنتاگون چین دوباره ساخت پایگاه نظامی در امارات را که تحت فشار واشنگتن متوقف شده بود، از سرگرفته است.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با استناد به اسناد اطلاعاتی فوق سری مدعی شد، یکسال پس از آن‌که امارات متحده عربی اعلام کرد که ساخت پایگاه نظامی چین در این کشور به دلیل نگرانی آمریکا متوقف شده است، سرویس‌های جاسوسی آمریکا در ماه دسامبر ساخت و ساز در این تأسیسات نظامی مخفی را کشف کردند.

آبان ماه سال گذشته، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شد که ساخت یک پایگاه نظامی محرمانه چین در امارات متحده عربی با مداخله و تحت فشار‌های آمریکا آمریکا متوقف شده است.

طبق گزارش واشنگتن‌پست، طبق اسناد و مصاحبه‌های مربوطه با مقام‌های ارشد دولت بایدن، فعالیت‌هایی در بندری نزدیک «ابوظبی» در بین چندین تحولاتی در امارات متحده عربی محسوب می‌شود که ارتش چین در آن مشارکت دارد و سازمان‌های اطلاعاتی واشنگتن که نگران توسعه روابط امنیتی نزدیک‌تر امارات با چین هستند و منافع خود را در خطر می‌بینند، این فعالیت‌ها را تحت نظر دارند. 

از طرف دیگر، مشاهده پرسنل نظامی چین در اطراف دیگر سایت‌های حساس ساخت و ساز نیز نگرانی آمریکا را برانگیخته است.

در یکی از اسناد فوق محرمانه آمده است که تلاش‌های پکن در امارات متحده عربی بخشی از کمپین ارتش آزادیبخش خلق چین برای ساخت یک شبکه جهانی نظامی است که شامل دست‌کم پنج پایگاه نظامی در سراسر جهان و ۱۰ سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال ۲۰۳۰ است. براساس این اسناد فاش شده، مقام‌های نظامی چین این ابتکار عمل را «پروژه ۱۴۱» می‌نامند.

واشنگتن‌پست این اسناد محرمانه و طبقه‌بندی شده را که قبلا گزارش نشده بود، از گنجینه ای از اطلاعاتی که در شبکه اجتماعی «دیسکورد» درز پیدا کرده بود به دست آورده است که بخشی از این اسناد شامل جزئیاتی از برنامه چین برای توسعه پهپادهای فراصوت می‌شود.

دهها اسناد بسیار محرمانه در فضای اینترنت قرار گرفته است که اطلاعات حساسی  درباره فرماندهان نظامی و اطلاعاتی ارشد دنیا فاش می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
چین داره حسابی قدرتمند میشه واین برای کشورهای دوست خوبه
Finland
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
چین برای چی پادگان نظامی کنار ما می‌سازه ؟؟
آخرین اخبار