معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ساکنان ۳۶ شهر و ۴۰۰ روستا در این استان هم اکنون با بحران و تنش آبی مواجه هستند.

مهدی جهان طلب روز سه شنبه در نشست قرارگاه اجرایی تامین آب شرب گناباد افزود:تامین آب شرب هم اکنون به بزرگترین دغدغه استان خراسان رضوی تبدیل شده است و تعدادی از روستاها در استان خراسان رضوی با تانکر آبرسانی می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات تامین آب باید مناطق شهری و روستایی که در محدوده یکدیگر هستند یک مجموعه آبرسانی تشکیل دهند و در صورت امکان و ایجاد شرایط لازم از ظرفیت منابع آبی موجود برای کاهش تنش و کمبود بهره بگیرند.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به این که رفع تنش و بحران آبی تنها با بهره گیری و مشارکت همه بخشها امکان پذیر است گفت: تامین آب شرب محور اصلی توسعه بخشهای مختلف استان خراسان رضوی و به تبع آن گناباد است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که بتوان از ظرفیت بین بخشی برای رفع مشکل نقاط گوناگون بهره گرفت.

جهان طلب افزود: هفت کیلومتر از اصلاح شبکه آب در منطقه "کیبرکوه" انجام و هشت کیلومتر از طریق مناقصه برای اجرا به پیمانکار واگذار شده است و ۵۰۰ میلیارد ریال بدین منظور تخصیص یافت.

وی مشکلات تامین آب شرب شهر روشناوند از توابع بخش مرکزی گناباد را یادآور شد و ادامه داد: حفر چاه زمان بر است و باید به موازات آن بخشی از منابع آبی قنات این منطقه به این امر اختصاص یابد.

معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات و کمبود منابع آبی نمی توان از خط انتقال آب شهر گناباد به روشناوند اختصاص داد و باید از محل قنات این شهر کمبود را بر طرف کرد و به موازات آن احداث مخزن ذخیره آب روشناوند با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.

جهان طلب افزود: شرکت آب و فاضلاب به دنبال کمک و خدمت به مردم است و در تقابل با آنان نیست و از همه ظرفتیهای موجود برای کاهش مشکلات تامین آب تلاش می کند.

فرماندار گناباد هم با اشاره به کمبود منابع آبی ناشی از خشکسالی و کمبود بارندگی و تغییرات اقلیمی ۲۰ سال گذشته در این شهرستان گفت: سفره های آب زیر زمینی دچار افت جدی و برخی از قنوات و چاهها خشک شده اند.

رضا نصیری افزود: وضعیت منابع آبی در منطقه پسکلوت و دشت سید آباد گناباد به مراتب بدتر از بخش کاخک است و چاههای آب با افت شدید مواجه هستند و حتی مناطق روستایی این شهرستان که زمانی از منابع آبی زیادی برخوردار بودند هم اکنون منابع آبی آنها با کاهش شدید آبدهی مواجه شده اند.

برچسب ها: کمبود آب ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.