با گذشت نیمی از سال آبی، استان سمنان با میانگین ۴۸ میلی متر نزولات جوی با ۴۳ درصد کاهش بارندگی نسبت به مدت مواجه سال گذشته مواجه است.

 آثار منفی این کاهش بارندگی بر میزان ذخیره سد‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی، از پایداری شرایط خشکسالی خبر می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی استان سمنان گفت: میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته ۷۳ میلی متر بوده است که امسال با ۲۵ میلی متر کاهش بارندگی در استان مواجه هستیم.

ایرج مصطفوی کاهش محسوس بارندگی زمستانی و پایین بودن سطح پوشش برف در حوزه‌های آبریز استان را یاد آور شد و گفت: بارش‌های استان غالبا بصورت باران بوده و نزولات آسمانی بهاری کمک آنچنانی به کمبود‌ها نمی‌کند.

وی افزود: وسیع‌ترین حوزه آبریز استان در شهرستان مهدی شهر امسال با ۱۲۰ میلی متر و حوزه‌های آبریز شهرستان دامغان و شهرستان میامی نیز به ترتیب با ۳۵ و ۳۳ میلی متر کاهش بارندگی رو به روست.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان سمنان در این مدت ایوانکی با ۱۳۸ میلی متر، میامی با ۹۹ میلی متر و سمنان با ۵۸ میلی متر رکورد دار بیشترین بارش‌های استان هستند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان نیز در تشریح وضعیت ذخیره ۳ سد در حال بهره برداری استان گفت: هم اکنون مخزن سد دامغان ۷۲ درصد و سد‌های مجن و کالپوش نیز تقریبا ۶۰ درصد آبگیری شده است که نسبت به میانگین حدود ۱۰ درصد کاهش ذخیره اتفاق افتاده است.

حمید احسانی با بیان اینکه در سد‌های استان تامین برق صورت نمی‌گیرد و آب ذخیره شده عمدتا به مصرف کشاورزی و شرب می‌رسد تصریح کرد: غیر از مناطق یاد شده در سایر شهر‌های استان به دلیل وابستگی به منابع زیر زمینی و آب چشمه‌ها برای تامین آب شرب همچنان شرایط ناپایدار برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش دبی آب چشمه روزیه بعنوان منبع اصلی تامین آب شهر سمنان و همچنین افت ۶۰ تا ۷۰ سانتی متری سطح سفره‌های زیر زمینی در سال نشان می‌دهد هنوز میزان منابع آبی استان به حد میانگین هم نرسیده است و در صورت اجرا نشدن دستورالعمل‌های مصرف بهینه آب و صرفه جویی، احتمال تنش آبی در سالجاری نیز وجود دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هم به از دست رفتن پوشش گیاهی به دلیل خشکسالی‌های متمادی اشاره کرد و گفت: سطح گسترده‌ای از مراتع استان از درجه یک به دو و از درجه ۲ به سه و حتی چهار تنزل یافته و بارش‌های مقطعی بهاری ترمیم کننده این کاهش سطح پوشش‌ها نیست.

جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه نیمی از وسعت ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری استان سمنان حوزه آبخیز حاشیه جنوبی البرز است گفت: به رغم اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری از دهه ۷۰ تا کنون با حجم ۲۹ میلیون متر مکعب در استان، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون فقط ۹ میلیون متر مکعب ذخیره و نفوذ پذیری محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های هزینه بر و طولانی مدت آبخیزداری تا کنون برای فقط یک، پنجم مساحت حوزه‌های آبریز استان سمنان اجرا شده است و برای چهار، پنجم باقیمانده که مطالبات کشاورزان و مردم بسیاری از نقاط استان است باید در طرح جامع آبخیزداری کشور در مجموع حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای ۵۳ نقطه تامین اعتبار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.