مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری قزوین از آمادگی روستا‌های استان برای شرکت در نخستین جشنواره روستایی و عشایری خبر داد.

لیلا غریب مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری  گفت: همزمان با برگزاری آیین گرامیداشت پنجاه بدر قزوین و تاکید استاندار بر لزوم معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های استان در این روز، نخستین جشنواره روستایی و عشایری به مدت چهار روز دایر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سفرای برخی از کشور‌ها نیز به عنوان میهمان در این مراسم حاضر خواهند بود، تصریح کرد: نخستین جشنواره روستایی و عشایری قزوین با هدف شناسایی و معرفی سطح توانمندی تعاونی ها، دهیاری‌ها و روستاییان استان در عرصه تولید، عرضه و فروش محصولات کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، معدنی و همچنین محصولات خدماتی با رویکرد تولید محور و اشتغالزایی با همکاری تمامی دستگاه‌های متولی امر توسعه روستایی سراسر استان برگزار می‌شود.

به گفته وی، روستا‌های این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و پراکندگی خود در مناطق مختلف از گذشته‌های دور دارای آیین، سنن، آداب و رسوم خاص به خود بوده و از سوغات و صنایع دستی متنوعی نیز بهره‌مند هستند.

روستا‌ها بخشی از فرهنگ غنی قزوین محسوب می‌شوند

غریب با بیان اینکه بسیاری از روستا‌های استان از فرهنگ غنی بهره‌مند هستند، تاکید کرد: روستا‌های منطقه الموت با فرهنگ‌های بومی محلی، روستا‌های دشت منطقه با آداب و رسوم کهن، روستا‌های سرسبز طارم سفلی با آیین‌ها و سنت‌های دیرینه، روستا‌های تاکستان و بویین زهرا با سوغات و صنایع دستی زیبا و روستا‌های آوج با بازی‌های بومی و محلی به همراه محصولات کشاورزی متنوع بخش مهمی از فرهنگ غنی این استان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری قزوین، حضور در جشنواره روستایی و عشایری را فرصتی مغتنم و ویژه برای معرفی توانمندی روستا‌ها و ایجاد بازار‌های جدید داخلی و خارجی برای این استان دانست.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور طی ماه‌های گذشته جلسات متعددی را با مدیران و مسوولان روستایی استان و همچنین مکاتبات فراوانی را با دهیاران جهت هماهنگی برای حضور اقوام مختلف و تولید کنندگان صنایع دستی و حضور هنرمندان آن‌ها در این جشنواره انجام داده ایم.

غریب با اشاره به اینکه اسفندماه سال گذشته نیز نمایشگاه محصولات عشایری استان را با برپایی ۶ سیاه چادر و با حضور ۱۰ نماینده از مناطق عشایری منطقه در محل مجموعه تاریخی و فرهنگی دولتخانه صفوی قزوین برگزار کردیم، افزود: در این نمایشگاه همچنین غرفه داران انواع صنایع لبنی ارگانیک، گیاهان دارویی، صنایع دستی، انواع پخت نان و غذا‌های محلی ویژه عشایر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادند.

نخستین جشنواره روستایی و عشایری استان قزوین همزمان با مراسم گرامیداشت سنتی طلب باران (پنجاه بدر) از ۱۹ اردیبهشت ماه جاری به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی قزوین برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.