بی تفاوتی‌های زیاده خواهان، اشک لاله واژگون را درآورد

بسیاری از افراد به صورت بی رویه لاله واژگون را به تاراج می‌برند و در برخی مکان‌ها به صورت دست فروشی عرضه می‌شود.

لاله واژگون نام یکی از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناسایی شده در کشورمان ایران است که با گل‌های زنگوله‌ای درشت به رنگ نارنجی مایل به قرمز و زرد به عنوان میراثی ارزشمند برای طبیعت زاگرس و استان فارس به شمار می‌رود و متاسفانه در تیررس تاراج سودجویان و یغمای زیاده خواهان قرار دارد.

برخی شاهدان دغدغه‌مند و دوستداران محیط زیست اذعان دارند که در تعطیلات نوروزی امسال در محل میدان میوه و تره بار شیراز، افرادی با وانت لاله واژگون می‌آوردند و بدون محدودیت آن را در میدان میوه و تره بار شیراز می‌فروختند.

در روز‌های آخر سال گذشته و نزدیک به نوروز نیز در مناطقی مانند چهارراه مشیر شیراز ماشین‌ها و وانت‌ها لاله واژگون را به صورت دست فروشی عرضه می‌کردند، دوستداران محیط زیست از اینکه عرضه این محصولات جرم قلمداد نمی‌شود و از سوی هیچکس به این عرضه کنندگان تذکری داده نمی‌شود، گله مندند.

همزمان با سال نو سیاه چادر‌هایی در محل باغ ملی شیراز به عنوان سوغات سرا برپا شد، حتی در این سیاه چادر‌ها و غرفه‌های همجوار آن نیز دیده شده که لاله واژگون عرضه می‌شود، کنده‌های کهنسال بلوط در شب‌های سرد زمستانی در این محل به عنوان هیزم مورد استفاده قرار گرفت و همه میهمانان و شهروندان از کنار آن بی تفاوت گذشتند.

گل اشک یا لاله واژگون از جمله گونه‌های گیاهی است که در برخی از مناطق شمال و غرب استان فارس در موسم بهار به صورت گیاهان مرتعی می‌روید، در تعطیلات نوروزی و تداوم آن تا اوایل اردیبهشت ماه که اوج گل دهی این گیاهان است متاسفانه بسیاری از افراد به صورت بی رویه این گیاهان مرتعی را به تاراج می‌برند.

گل‌های لاله واژگون معمولا در دسته‌هایی به قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در سر چهارراه‌ها و برخی از معابر به صورت دست فروشی عرضه می‌شود، این در حالی است که بیشتر کسانی که این گل‌ها را می‌خرند از خاصیت دارویی و حتی از سمی بودن ریشه و پیاز آن اطلاعی ندارند و صرفا گل‌های اشک را برای زیبایی آن می‌خرند.

عمر لاله‌های واژگون بسیار کوتاه است، گل دهی این گیاه تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد. لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده است. گونهٔ زرد کم رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی متر ارتفاع دارد.

بیشتر گیاهان لاله اشک در ارتفاعات شهرستان اقلید، شیراز و رستم در مرز استان فارس و استان اصفهان و برخی نیز در مناطقی از شهرستان‌های ممسنی و سپیدان تا حاشیه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید.

ضرورت دارد مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی و نهاد‌ها و ارگان‌های مسئول برخورد‌های بازدارنده با کسانی که بی محابا به تاراج دشت‌های لاله واژگون می‌پردازند، اقدام کنند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از زیبایی‌های این موهبت طبیعی بهره ببرند.

منبع: ایرنا

برچسب ها: لاله واژگون ، گل اشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.