مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی افزایش می‌یابد.

علی فاتحی نیا مدیرکل دامپزشکی استان یزد افزود: با آغاز فصل بهار و تابستان احتمال سرایت و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق گزش کنه و تماس مستقیم با خون یا لاشه حیوان آلوده افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: مخزن اصلی ویروس تب کریمه کنگو در طبیعت، کنه و حیوانات هستند و بیماری بدون علائم و در برخی مواقع با تب چند روزه مشاهده می‌شود، اما در انسان باید مراقبت‌های خاص انجام شود چرا که در صورت قصور و کوتاهی، این بیماری منجر به مرگ و میر نیز می‌شود.

فاتحی نیا از دامداران خواست بدن دام‌ها و اماکن نگهداری آنان را علیه انگل‌های خارجی از جمله کنه‌ها سمپاشی کنند تا در معرض ابتلا به این بیماری مشترک بین انسان و حیوان قرار نگیرند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر کشتار غیرمجاز دام در منازل و یا معابر عمومی برای افراد و عدم استفاده از دستکش برای تمیز کردن و خرد کردن گوشت در خانم‌های خانه دار افزایش می‌یابد.

او اظهار داشت: در صورت کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی دام که با حضور دامپزشک مسئول فنی بهداشتی در محل کشتار و بازرسی از دام قبل، حین و بعد از کشتار و نگهداری گوشت در پیش سرد تا ۲۴ ساعت، سپس عرضه گوشت در مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی انجام می‌شود، هیچ خطری متوجه مصرف کننده نیست.

فاتحی نیا به مردم توصیه کرد که ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی تهیه می‌کنند، به لیبل و مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با سامانه ۱۵۱۲ تماس حاصل نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.