درمان تالاسمی و سرطان معده از طریق ژن‌درمانی در مشهد میسر شد

 رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: درمان بیماران مبتلا به تالاسمی و سرطان معده با استفاده از ژن‌درمانی و خریداری دستگاه انتقال ژن توسط خیران در مشهد میسر شد.

محمدرضا عباس‌زادگان رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گروه ژنتیک پزشکی این دانشگاه به عنوان یکی از گروه‌های پیشگام ژن درمانی در کشور توانسته انتقال ژن را با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا انجام دهد.

او افزود: دستگاه انتقال ژن الکتروپوریتور (BTX ECM ۸۳۰) که یکی از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های این حوزه است، با همکاری خیرین موسسه پژوهش و فناوری سلامت استان خراسان رضوی به مبلغ ۲۲ میلیارد ریال خریداری شده که این دستگاه پیشرفته نقش بسیار مهمی در توسعه و موفقیت روش‌های نوین ژن درمانی دارد.

استاد گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این دستگاه برای انتقال ژن به همه سلول‌های حیوانی و انسانی بسیار مفید است که تحت این شرایط، ژن درمانی بیماران مبتلا به سرطان معده و پروژه اصلاح ژن در بیماران تالاسمی به طور موفقیت آمیز خواهد بود.

عباس زادگان بیان کرد: در گذشته محتویات سلول توموری از بیمار جدا می‌شد و دوباره پس از انتقال به سلول‌های دندریتیک (نوعی از سلول‌های اهداکننده آنتی ژن و مهم در سیستم ایمنی اکتسابی) به بیمار برگردانده می‌شد که عوارضی مانند حمله به سلول‌های سالم فرد (خود ایمنی) را به دنبال داشت، اما در این طرح از ساختار ژنتیکی نوترکیبی استفاده می‌شود که برای بیمار هم آسیبی در پی ندارد.

او تصریح کرد: در خراسان بزرگ ۴۰۰ بیمار تالاسمی با مشکلات کم خونی داریم که این افراد کاندید پیوند مغز استخوان هم هستند، در این راستا گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در ایران روش نوین تصحیح ژنی برای اصلاح شایع‌ترین جهش تالاسمی در منطقه خراسان بزرگ را آغاز کرده و به پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه دست یافته است.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: بخش مهمی از موفقیت روش‌های ژن درمانی در گرو انتقال کارآمد ژن به سلول‌های هدف می‌باشد، کاری که انجام آن به ویژه برای سلول‌های بنیادی بسیار سخت می‌باشد و با استفاده از دستگاه الکتروپوریتور امکان پذیر شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و حدود ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.