مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اجرای تحقیق بر روی استخراج DNA سل فری از مایعات بدن جهت تشخیص های زودرس سرطان از پژوهش های در دست اقدام گروه پژوهش علوم پزشکی مشهد قرار دارد.

اجرای طرح تشخیص زودرس سرطان در دستور کار گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهدبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  دکتر مجرد افزود: علم ژنتیک در جهان از علوم جذاب در علم جدید است و دانشگاه مشهد نیز از این قاعده مستثنی نیست و تیم های تحقیقات دانشجویی و کمیته تحقیقات دانشجویی در دانشگاه مشهد از این حیث ارتباط بسیار خوبی با مراکز تحقیقاتی ژنتیک پژوهشکده بوعلی و بخش ژنتیک دارند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه پژوهشی گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تفاهم نامه ای با دانشگاه ملبورن آلمان با همکاری بنیاد نسترن بسته شده است تا از این طریق بتوان تشخیص زودهنگام سرطان را در میان افراد در معرض خطر و مردم جامعه انجام داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهدادامه داد: در مباحث درمانی نیز دانشجویان PHD در درمان تالاسمی در حال فعالیت هستند و دوشن و درمان های مختلف این بیماری نیز در دست اقدام است و در آینده در راستای این تحقیقات در جهان حرفی برای گفتن خواهیم داشت.

مجرد تصریح کرد: کنترل بیماری های ژنتیک، سرطان ها و ارائه خدمات در این حیطه دو رسالت اصلی گروه ژنتیک است.

مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بحث پزشکی شخصی نیز از حیطه های مهمی است که تمامی اعضای گروه در این خصوص وارد عمل شده اند و علاوه بر فعالیت های تحقیقی به لحاظ خدماتی، تعدادی از مراکز خصوصی در حال ارائه خدمت در این زمینه می باشند.

مجرد افزود: دیگر گروه ها نیز به این دلیل که به طور کامل وارد حیطه های مولوکولار شده اند از کمک های تکنیکال و علمی گروه ژنتیک استفاده می کنند.

وی اقبال به علم ژنتیک را بسیار زیاد دانست و گفت: البته گروه های علوم و فنون و بیوتکنولوژی دانشگاه نیز فعالیت های بسیار خوبی را ارائه می دهند و بر این اساس تعدادی از اعضای هیأت علمی گروه ژنتیک بین دو گروه مشترک هستند.

مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماری های ژنتیکی اشاره کرد و ادامه داد: تالاسمی در ایران از شایعترین بیماری های ژنتیکی است؛ که به دلیل ازدواج های خویشاوندی اتفاق می افتد وبر این اساس برنامه غربالگری کشوری تلاش دارد؛ تا در ابتدای ازدواج، این افراد را شناسایی و کانالیزه و در ادامه در مسیر خدمات رسانی و خدمت گیری قرار دهد.

وی تصریح کرد: دیگر بیماری های این گروه فنیل کتونوری، SMA و غیره هستند؛ که برخی از این بیماری ها مانند دوشن ارتباطی با رابطه خویشاوندی نداشته؛ اما ارثی می باشند. به این معنا که فرد ناقل بیماری، بیماری را به فرد دیگر منتقل می کند و بیماری در آینده ظاهر می شود.

وی افزود: در برخی موارد بیماری به وراثت و ارتباط فامیلی ارتباطی ندارد؛ اما ژنتیکی است و به علت ازدواج در سنین بالاتر و بارداری در این سنین ایجاد می شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بیماری سندرم داون از این دسته است؛ که دارای برنامه غربالگری کشوری بوده و چند مرکز ژنتیک در مشهد نیز در خصوص این بیماری ها ورود دارند.

مجرد گفت: در برنامه غربالگری بیماری داون در طول سال ۱۳۹۵ تنها در بنیاد ژنتیک خراسان رضوی حدود ۱۲۰ جنین مبتلا  شناسایی شده اند و تقریبا در دیگر مراکز نیز به همین تعداد جنین مبتلا تشخیص داده می شوند.

مدیرگروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی  ادامه داد : سرطان، آلزایمر و پارکینسون بیماری های مربوط به سالمندی می باشد؛ که گروه ژنتیک در تشخیص و کمک به تیم های بالینی فعالیت های مثمر ثمری انجام داده است.

وی افزود: سن بالا در برخی جوامع ۴۱سال و در برخی جوامع ۳۵ سال به بالا را شامل می شود. در ایران توجه ما به افراد بالای ۳۵ سال است؛ که خطر ابتلا به بیماری سندرم داون و دیگر ناهنجاری های کروموزومی را به میزان بسیاری افزایش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به بیماری های مرتبط به سن پدر اشاره کرد و گفت: سن پدر در بسیاری از زمان ها مغفول می ماند؛ اما در حقیقت سن بالای ۵۰ سال پدر در بروز بیماری  ملکولی مانند آکندروپلازی یا کوتولگی تاثیر گذار است.

انتهای پیام// ف.غ

کنترل بیماری های ژنتیک، سرطان ها و ارائه خدمات دو رسالت اصلی گروه ژنتیک علوم پزشکی مشهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.