استاندار آذربایجان شرقی گفت:توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از اولویت‌های استان در سال ۱۴۰۲ است.

عابدین خرّم در جلسه ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۲، گفت: رشد تولید بدون ارتباط با شعار سال‌های گذشته نیست و در حقیقت حلقه مکمل برای رشد اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

او افزود: دانش‌بنیان بودن دستگاه‌ها یکی از وظایف اصلی مسئولان دستگاه‌ها، صنایع و بخش‌های دانشگاهی و علمی است که تحقق این مهم، اراده جمعی می‌خواهد.

او  گفت: یکی از مشکلات اصلی استان در این حوزه، نگاه متفرقه هر بخش و غفلت از ظرفیت بخش‌های دیگر بود که در سال ۱۴۰۱ با تکیه بر شعار سال توانستیم تمام بازیگران اصلی حوزه فناوری و دانش‌بنیان را به وحدت و همگرایی برسانیم و تمام بخش‌های دولتی، خصوصی، نهاد‌های مالی و شرکت‌های دانش‌بنیان همه در کنار هم قرار گرفتند.

او عدم تمرکز بر علوم انسانی را یکی از موانع تحرک در حوزه علم و فناوری برشمرد و گفت: فرهنگ‌سازی از طریق علوم انسانی در جامعه قابل تکثیر است و از این طریق است که می‌توان به باورپذیری رسید.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رتبه دوم استان در حوزه فناوری و پژوهش در سال ۱۴۰۱، بر تلاش دستگاه‌های مسئول برای ارتقای این عنوان و استمرار فعالیت‌های این حوزه در سال جدید، گفت: توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تشکیل ستاد مربوط به آن یکی از اولویت‌ها و محور‌های اصلی استان در سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

خرم افزود: یکی از اولویت‌های اصلی دولت، رشد و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت همه‌جانبه از فعالان این بخش است و بنا است تمام فعالیت‌ها منجر به تامین نیاز‌های فناوری کشور و صادرات محصولات دانش‌بنیان شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه برنامه‌های استان برای تحقق شعار سال را تشریح کرد و گفت: در زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم، چهارمین استان از نظر تورم در کشور بودیم، اما امروز به رتبه ۱۸ رسیده‌ایم و شتاب تورم در استان نسبت به گذشته کاهش یافته است.

محمد کلامی با بیان اینکه در احیای واحد‌های راکد جزو سه استان برتر کشور در سال گذشته بودیم، گفت: در تمامی شاخص‌های مربوط به تولید و سرمایه گذاری جزو رتبه‌های نخست کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بهبود فضای کسب‌وکار نیز جزو استان‌های برتر هستیم، افزود: تلاش‌ها برای ارتقای شاخص‌های اقتصادی استان با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز با ارائه گزار ش عملکرد یک‌ساله ستاد اقتصاد دانش‌بنیان استان، نقاط قوت این ستاد را سازمان‌دهی و راهبری متمرکز، مشارکت دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های استان، برنامه‌ریزی متناسب با زیست‌بوم استان و نقاط قابل بهبود را نبود اطلاعات و آمار دقیق از این حوزه، وجود اسناد توسعه متعدد با ادبیات موضوعی متفاوت، اولویت نداشتن برای برخی دستگاه‌ها، عدم هماهنگی کامل و عدم همراهی کافی بخش خصوصی دانست.

در پایان این نشست از مسئولان دستگاه‌های اجرایی فعال در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه علم و فناوری در استان قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.