رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت:ایران با تولید سالانه حدود ۲۵۰ هزارتن نخود، معادل ۱.۸ درصد نخود تولید در جهانی را دارد.

مظفر روستایی گفت:سطح زیرکشت نخود در ایران سالانه بین ۵۰۰ تا ۵۲۰ هکتار است که بیشترین تولیدات مربوط به استان‌های سردسیر است.

او  اضافه کرد: بیش از ۸۰ درصد تولید نخود کشور مربوط به استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، اکنون ۲۲ رقم نخود کابلی در کشور تولید می‌شود که ۱۱ رقم آن مربوط به مناطق سردسیر و ۱۱ رقم مربوط به مناطق گرمسیری و معتدل است.

روستایی گفت: یکی از برنامه‌های راهبردی افزایش تولید حبوبات به خصوص کشت نخود، تغییر کشت از بهار به پاییز است که در این بخش ۸ رقم از ارقام مذکور قابلیت استفاده دارد.

او افزود: در برنامه جهش تولید در دیمزار‌ها اولویت برنامه‌ها با معرفی ارقام مقاوم به سرما برای تغییر فصل کاشت نخود از بهار به پاییز، کنترل علف‌های هرز و تولید بذر ارقام جدید است به طوری که اکنون بیشترین بذر تولیدی مربوط به موسسه دیم کشور است.

به گفته او ، برای حفظ تنوع ژنتیکی نخود در کشور به بخش خصوصی اجازه واردات بذور جدید را داده‌ایم تا در آینده دچار مشکل نشویم.

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور تاکید کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۹کل تولید حبوبات جهان ۶۰.۹ میلیون تن است که از این میزان ۳۰ درصد لوبیا، ۲۶ درصد نخودفرنگی و ۱۴ درصد نخود است.

روستایی اظهار داشت: طبق آمار سال ۲۰۲۰ نخود در جهان، حدود ۷۰ درصد از تولید جهانی نخود مربوط به کشور هندوستان است و ترکیه با ۴ درصد تولید جهانی در رتبه دوم و روسیه، میانمار، پاکستان و اتیوپی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

به گفته او ، حدود ۹۱ درصد از تولید جهانی نخود مربوط به تیپ دسی و مابقی تولیدات از تیپ کابلی است.

 

رییس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: نخستین جشنواره و همایش ملی نخود سوم خردادماه ۱۴۰۲ توسط موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور (معاونت سرآرود) با همکاری دانشگاه رازی، شورای ملی نخود ایران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر کرمانشاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار همایش ملی نخود محصولی کم آب بر و پربازده است افزود: این همایش ملی با هدف معرفی ارقام پربازده و جهش تولید در دیمزار‌ها برگزار می‌شود.

روستایی گفت: با توجه به اینکه این همایش به صورت رسمی برگزار می‌شود تمامی مقالات این کنفرانس در پایگاه سیویلیکا و نیز کنسرسیوم محتوای ملی نمایه خواهد شد و دلیل اصلی برگزاری این همایش در استان کرمانشاه به دلیل سطح زیرکشت بیشتر نخود دیم در این استان و اهمیت آن در تولید این محصول است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.