سید رضا فاطمی امین گفت: خوشبختانه سال گذشته بخش صنعت، معدن و تجارت رشد بسیار خوبی داشت و رشد خوبی در حوزه تولید رقم خورد به طور مثال رشد پاییز سال گذشته ۱۱.۶ درصد بود که از ابتدای سال ۹۶ بی نظیر بود.
او گفت: ما یک برنامه برای مهار تورم و یک برنامه برای رشد تولید تدوین کردیم و در این برنامهها سازوکارهایی که باید اصلاح شوند، درج شده است؛ در نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز درباره این برنامهها توضیحاتی ارائه و مقرر شد در جلسات آتی کمیسیون این برنامهها به تفصیل تشریح شود.
وزیر صمت گفت: ما به ۲ قانون نیاز داریم نخست قانون مالیات بر عایدی سرمایه که اکنون مجلس در حال بررسی آن است؛ این مالیات موجب تنظیمگری در بازارهایی که دلالی و واسطه گری وجود دارد مانند خودرو و مسکن میشود.
وی با بیان اینکه دومین قانون موضوع مالیات بر سود مازاد است، ادامه داد: این مالیات در برخی کشورها عملیاتی شده است و به کنترل گرانی و گران فروشی کمک میکند؛ پیش نویس این موضوع در وزارتخانه آماده شده و به زودی در دولت مطرح میشود و در قالب لایحه به مجلس ارسال خواهد شد، این دو ابزار مالیاتی میتواند در کنترل و مهار تورم بسیار مؤثر باشد.
او گفت: حوزههای صنعت و معدن در سال ۱۴۰۱ رشد خوبی داشته به گونهای که رشد این حوزهها نسبت به میانگین رشد اقتصادی در کشور حدود ۲ برابر بوده است.
فاطمی امین گفت: ما از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ کمتر از یکمیلیون دستگاه تولید کردیم که ۴ سال کاهش تولید داشتیم ما سال گذشته ۳۱ درصد رشد تولید داشته ایم،ما در بازر خودرو دو مسئله شکاف عرضه و تقاضا و مافیای خودرو وجود دارد.
وزیر صمت گفت: امسال برنامه خودروسازان تولید بالا خودرو پیش بینی شده است،همچنین واردات خودروهای نو و کارکرده باعث تعادل بازار خودرو خواهد شد.
او گفت: خودرو شاهین کمتر از ۴۰۰ میلیون کارخانه است هفته آینده کسانی که خودرو شاهین ثبت نام کرده اند خودرو خود را دریافت می کنند الان حرف اینجاست که این قیمت ۷۰۰ میلیون از کجاست؟این دست مافیا است.
فاطمی امین گفت: واردات متمرکز و افزایش تولید باعث ثبات بازار خودرو خواهد شد،ما سال ۱۴۰۰ افت تولید داشتیم ولی خوشبختانه سال گذشته رقم رشد قابل توجهی داشته ایم.
او گفت: ما از اواسط امسال به تعادل عرضه خودرو خواهیم شد و توصیه می کنیم که به سمت قیمت خودروهای کاذب نروند.
وزیر صمت گفت: سازو کار نوبت دهی به جای قرعه کشی جایگزین شده است و تمام کسانی که ثبت نام کرده اند، خودرو می گیرند؛ ما نیمه دوم سال فروش اقساطی خودرو را برگزار می کنیم.
فاطمی امین گفت: راه حل کنترل قیمتها بدون تأثیر از تغییر نرخ ارز این است که یک نظام شفاف فروشگاهی وجود داشته باشد که ما این پروژه را شروع کردیم و تا اواسط سال آینده به حدی میرسد که میتوانیم بر بازار را به طور سامانهای نظارت کنیم و بر تراکنشها مسلط شویم.
وزیر صمت با بیان اینکه ارز اقتصاد ما را از ۶ مسیر تحت تأثیر قرار میدهد، افزود: ما این مسیرها را شناسایی کرده و برای هرکدام یک راه حل طراحی کردیم.
او گفت: مثلا در بحث واردات مواد معدنی، قاعده گذاشتیم هر مواد معدنی که بالای یک میلیون دلار واردات دارد، باید ساخت داخل باشد و این کار را آغاز کردیم. در سایر موارد هم متمرکز هستیم و برای حل آنها برنامه داریم.
یک سامانه شفافیت فروشگاهی راهاندازی شده که در ابتدا برای تعدادی از فروشگاهها بهصورت آزمایشی اجرایی شده است. طبق این سامانه، پس از خرید یک کالا، بارکد آن کالا برداشت و باطل میشود و تمامی اقدامها کاملا الکترونیکی انجام میشود به طوری که امروز ۲میلیون صورتحساب روزانه دریافت میکنیم.
وزیر صمت گفت: مطمئنا تنظیم بازار بر اساس این سامانه صورت میگیرد و هر شب خواهیم دانست یک مغازه یا فروشگاه، چه تعداد کالا، چه مقدار و با چه قیمت و اصالتی فروخته است.
وزیر صمت گفت: ۱۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بارکد خوان عرضه می شود.
فاطمی امین گفت:همچنین ۳۰۰ هزار لوازم یدکی شناسه دار خواهند شد،همچنین زمان بندی برای انواع لوازم یدکی،خانگی و غیره داریم.
او گفت: با توجه به ناترازی تولید و مصرف گاز در کشور و همچنین افت فشار گاز انتقالی از جنوب به شمال این احتمال وجود دارد که صادرات گاز ایران به این دو کشور نیز کاهش یابد که این خود میتواند صادرات کشور و به تبع آن تراز تجاری را تحت الشعاع قرار دهد؛ بنابراین طبق تمامی آمارهای فوق میزان صادرات کشور در ماههای آینده و تا پایان سال نیز احتمالا نزولی خواهد بود.
برنامهای نیز برای گسترش بازارهای صادراتی سایر محصولات ایران نیز وجود ندارد. آنچه که به عنوان نتیجهگیری این بحث میتوان گفت این است که سخنان وزیر صمت مبنی بر اینکه تراز تجاری کشور در سال ۱۴۰۲ مثبت خواهد شد هیچ مبنای منطقی بر اساس شرایط کنونی کشور و همچنین طبق آمارهای واقعی ندارد. افزایش صادرات کشور نیازمند سرمایهگذاری کلان، افزایش تولید و همچنین گسترش بازارهای صادراتی چه از جنبهی کالایی و چه از جنبه بازارهای هدف است که به نظر نمیرسد دست کم دولت کنونی توان تحقق آن را داشته باشد.
این وضعیت در شان جمهوری اسلامی ایران که چه عرض کنم در شان هیچ کشوری نیست
به تمام مردم ایران زمین
هر وقت هر شخصی یا ٱرگانی اومد گفت که
چند نفر عضو هیات مدیره
این دو بُنگاه خودرو سازی هستند
و چه مقدار ناچیز و حلال و مطهر حقوق مُکفی میگیرند
اون موقع داستان خودرو
برای تماااااااااااام ملت شریف ایران مشخص میشه
و عرض ادب
داستان دقیقا از آنجایی شروع شد
که سال ۹۷ مردم خودرو های انباشته شده چند هزاری خودرو ساز ها را نخریدند
که دولت تدددددددددبیر و امید. هه
به مردم فهیم و صبور ایران وام داد تا خودرو بخرند
و از آن به بعد بدو به دنبال خودرو با التماس و خواهش
خودروی ۸۰۰ تومنی رو ۱/۸۰۰ با سود ۲۵ درصد بدن به مردم .
با این اقتصاد مریض هر روز وعده میدن هیچ نظارتی هم که نیست واقعا متاسفم برای وزرایی که هیچ نقش مدیریتی و اقتصادی مفید برای تورم ندارن
دولت محترم هم کلا خوابه
مسئولین محترم که اصلا امتحان خوبی پس ندادن بماند با این فضای مجازی که تقریبا در آینده ای نزدیک و خواه ناخواه دوباره همگانی خواهد شد راهکار برخورد نیست بلکه تقویت ارزشها و باز آفرینی جایگاه عادلانه مردم به نام دینه که در بدترین حالت بی عدالتی اون هم تا حد زیادی بخاطر ندانمکاریها به نام جمهوری اسلامی و دین قرار گرفته
یه زمان یه شرکت خارجی میخواست نیرو استخدام کنه دو عدد خط رو یه کاغذ میکشید و جلو شرکتت کنننده ها می گذاشت و میگفت اینهارو مساوی کنید هر کس خط طولانی تر رو پاک میکرد مردود و تعداد معدودی که خط کوتاهتر را بلندتر میکردن قبول کرد و گفت ما نباید استراتژی برخورد را دنبال کنیم بلکه باید شدیدا دنبال تقویت و موفقیت خودمان باشیم بدخواهان خودبخود بازنده میشوند
استعفا برای شما مناسبترین کار است.
تشریف ببرید منزلتون و استراحت بفرمایید
مملکت بدون حضور مسئولین بهتر اداره میشه
که با هزار تا قرض و وام پس انداز کرده بودیم وبه هیچ کدوم از این آرزو ها مون نرسیدیم و ای یعنی آخر ناامیدی که در کشورم ایران زندگی میکنم ...
آخه چرا بد معامله کردن خودتون رو میزارید گردن دولت و ملت
دیگه حداقل اینو توی این کشور باید یاد گرفته باشی
واردات خودرو دسته دوم رو آزاد کنید هر کی میخواد خودش بره کشورهای اطراف ماشین دلخواهش رو بیاره این درسته نه اینکه مردم مجبور به خرید از شما باشن
اما حیف کخ در ایران حرف مرد یکی نیست
آقا پولمون رو پس بدین
الان این کجاش از خودرو اقساطی حرف زده
یا تیترتونو درست کنید یا خبرتونو
مافیا آمریکا و ایتالیا نیست.
این اقایونی که الان دم از سامانه شفاف و برنامه میزنن تا الان مریخ تشریف داشتن یا تازه متولد شدن
سال کنترل تورم و رشد تولیده
نه سال اول گران کن و بعد تولیدو رشد بده بعد کنترل تورم کن
مثل اون سال شد که اول روغن مایع و ... رو چند برابر کردین بعد چند ماه ۳۰٪ کاهش دادین
اول ۳۰۰٪ افزایش میدین بعد تو بوق میکنین میگین ۳۰٪ کاهش دادین
بعد تو برنامه های تلویزیونی پخش میکنین میگین ۳۰٪ ارزون کردیم
انتظار ماشا الله دارین؟
وزارت صمت فقط باید ناظر باشه نه عامل !
وزارت صمت شده دلال خود رو ..وای به حال صنعت این کشور .
پول در همین دلالی هاست. کافی است یه نگاهی به تعداد تولیدی دو خودروسازی که تحت مالکیت دولت و مجلس است داشته باشی .انوقت متوجه میشوی چرا واردات خودرو ممنوع است و چرا مجلس با واردات خودروهای با کارکرد زیر پنجسال مخالفت کرد و چرا وزیر صمت شده خودروفروش و ........
خواهشاً وزیر صمت رو پاسخگو کنید.
نیمه اول سال بعد
نیمه دوم امسال
خواهشاً وزیر صمت رو پاسخگو کنید.
قیمت خودرو را بر اساس دلار کف خیابان تعیین میکنند.. اعتراض رهبر عزیز را هم همه شنیدند که چرا کالای ایرانی را بر اساس دلار تلگرامی افزایش میدهید؟
اما کو گوش شنوا!