مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۳۵۰ هکتار باغ جدید سال گذشته در اراضی شیبدار و دیم استان احداث شد و مجموع این باغات به بیش از چهار هزار و ۳۵۰ هکتار رسید.

محمدحسن کیانی فر افزود: نظارت بر تامین نهال، انجام چاله کنی، حمل سنگ و احداث سامانه های آبگیر از اصلی ترین اقدامات در راستای ایجاد باغات در اراضی شیبدار هستند که این موارد همگی توسط دولت تقبل و انجام می شود.

وی اظهار داشت: ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان به طور متوسط برای احداث یک هکتار باغ در اراضی دیم و شیبدار نیاز است که دولت بخش بسیاری از این هزینه ها را تقبل می کند.

وی با بیان اینکه اغلب باغات اراضی شیبدار لرستان بادام، پسته، زیتون و انگور هستند تصریح کرد: هر هکتار از این باغات دست کم ۲ تن محصول دارد که پس از باردهی درختان، ۷۰۰ تن به تولیدات باغی استان اضافه خواهد شد.

وی ایجاد باغ در اراضی شیبدار را عامل مهمی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک برشمرد و گفت: سالانه به طور میانگین ۳۰۰ میلیمتر بارندگی در لرستان ثبت می شود که با چاله کنی و احداث سامانه های آبگیر در باغات اراضی شیبدار، بخش بسیاری از این بارش ها ذخیره و در اصطلاح به" آب سبز" تبدیل می شود.

کیانی فر اضافه کرد: همچنین بخشی از اراضی ملی شیبدار بدون استفاده و از نظر کیفیت و حاصلخیری ضعیف هستند بخشی از زمین ها نیز عملکرد ضعیفی در کاشت گندم و جو دیم دارند در حالیکه با ایجاد باغ در این سطوح، علاوه بر درآمد زایی، از آب و خاک استفاده بهینه صورت می گیرد و همزمان از فرسایش خاک نیز جلوگیری می شود.

وی افزایش تولید و تغییر در سطح معیشتی مردم را مزیت مهم ایجاد باغ در اراضی شیبدار برشمرد و ادامه داد: ایجاد باغات اراضی شیبدار یک اقدام مشارکتی با مردم است و به دلیل اینکه باغداران نیز هزینه می کنند، تعهد آنها برای نگهداری باغات نیز افزایش می یابد.

وی افزود: با توجه به مهیا بودن شرایط لرستان برای ایجاد باغات اراضی شیبدار درخواست توسعه پنج هزار هکتاری در سال ۱۴۰۲ ارایه شده است که با توجه به اعتبار ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومانی برای هر هکتار در مناطق مختلف، در صورت تامین اعتبار لازم این امر محقق خواهد شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: باتوجه به اینکه امروز یکی از بزرگترین مشکلات، خشکسالی و نبود آبیاری موثر باغات و اراضی است، ۵۶ میلیارد ریال از مصوبه سفر سال ۹۹ رییس جمهور در راستای اجرای سامانه های آبگیر برای باغات در اراضی شیبدار استان تامین شد.

کیانی فر ادامه داد: در این راستا سامانه های آبگیر در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات اراضی شیبدار استان اجرا شد و تاثیر آن سال آینده با برداشت بیشتر محصول مشخص خواهد شد به نحوی که بیش از ۳۰ درصد افزایش تولید در این باغات پیش بینی شده است.

به گفته کیانی فر پارسال علاوه بر ایجاد باغات شیبدار، ۵۰۰ هکتار باغ نیز در سایر مناطق لرستان احداث شده است.

تا پیش از این سطح زیر کشت باغات لرستان ۴۹ هزار هکتار که از این سطح ۴۲ هزار هکتار مثمر بود، هم اکنون سالانه بیش از ۲۲۰ هزار تن از این باغات برداشت می شود همچنین سرانه مصرف انواع میوه در کشور به ازای هر نفر سالانه ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم و در استان ۱۲ کیلوگرم می باشد.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قدرت طهماسبی
۰۶:۲۶ ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
لرستان جوانترین شهر ایران بدون صنعت و درآمد پایدار فقط حالت خدمات و مصرف کننده به خود گرفته