مسئولان لرستانی از کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه و خسارت چهار هزار میلیارد تومانی به حوزه کشاورزی خبر می‌دهند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،کاهش بارندگی‌ها موجب تنش آبی و خشکسالی بی سابقه در لرستان شده است، موضوعی که کشاورزان این استان را با خسارت‌های میلیاردی مواجه کرده است.

آبدهی رودخانه‌های لرستان به شدت کاهش پیدا کرده است و به گفته مسئولان اداره کل هواشناسی میزان بارش‌ها در اردیبهشت ماه ۱۰۰ درصد کم شده است.

خشکسالی بی سابقه در لرستان

غلامعلی فتحی معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: خشکسالی امسال در لرستان طی ۵۰ سال گذشته بی سابقه است.

او گفت: خشکسالی به زیر بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دام، شیلات و مراتع استان چهار هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: تا کنون حدود ۳۵۰ هزار تن کاهش انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان در استان داشته‌ایم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: مزارع دیم استان خسارت زیادی را متحمل شده‌اند.

کاهش آبدهی رودخانه‌های لرستان

احمد گودرزی، معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان، با اشاره به کاهش آبدهی رودخانه‌های لرستان طی امسال عنوان کرد: به عنوان مثال میزان آبدهی رودخانه «کشکان» و در محل ایستگاه آب سنجی پلدختر، حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.

او  تصریح کرد: همچنین آب دهی رودخانه «مادیان رود» نیز بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه عمده آبگیری سد‌های استان در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است، گفت: ۷.۶۹ مترمکعب در ثانیه مجموع ورودی شش سد استان بوده و ۰.۳ مترمکعب بر ثانیه خروجی آن‌ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه این شش سد شامل «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» است، بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌هایی که در سال آبی جاری قطعاً پیش‌بینی می‌شود در فصول گرم سال (تیر و مرداد) شاهد افت آبدهی رودخانه‌های استان باشیم.

کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه

بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان  اظهار کرد: میانگین بارندگی سال زراعی جاری ۲۷۰ میلی متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به اینکه مؤثر‌ترین بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ماه است بیان داشت: این در حالیست که میزان بارش‌ها در فروردین ماه نسبت به سال گذشته حدود ۹۷ درصد کاهش یافته است.

مرادپور تصریح کرد: همچنین می‌توان گفت که این بارش‌ها در اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

منبع:مهر

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.