معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : به‌دلیل رطوبت بالای هوا، شرایط برای بیماری زنگ گندم در استان کرمانشاه مهیا شده است.

فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به بارش‌های فروردین ماه، گفت : به‌دلیل رطوبت بالای هوا، شرایط برای بیماری زنگ گندم در استان کرمانشاه مهیا شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: زنگ گندم از جمله بیماری‌های خسارت‌زایی است که در صورت کنترل نشدن، به گندم‌های سراسر استان آسیب جدی وارد می‌کند، ابرناکی، بارندگی‌های بیش از حد نرمال و دمای معتدل باعث ایجاد شرایط مساعد برای شیوع و گسترش این بیماری می‌شود.

وی گفت: بازدید میدانی کارشناسان حاکی از آن است که در شهرستان‌های قصرشیرین، سرپلذهاب و گیلانغرب بیماری زنگ گندم در مزارع گندم و جو مشاهده شده است لذا این زنگ خطری است که بایستی کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به سم‌پاشی مزارع گندم و جو اقدام کنند.

شریفی خاطرنشان کرد: در سال جاری به دلیل بارش‌های خوب در استان وضعیت رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گرفته است، اما به علت بالا بودن رطوبت شرایط برای رشد علف‌های هرز و آفات نیز فراهم است.

وی با اشاره به در پیش بودن سامانه جدید بارشی در هفته آینده، گفت: مبارزه به موقع با بیماری زنگ و آفت شته از طریق سموم مناسب از بروز خسارت‌های حتمی به محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.

این مسئول گفت: ضمن اشاره به علائم ظاهری این بیماری تصریح کرد: از جمله علائم این بیماری می‌توان به بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با رگ برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ اشاره کرد که با مشاهده این علائم آلودگی در گیاه تایید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما به صورت شبکه‌های مراقبت در حال فعالیت هستند و کشاورزان هم به صورت حضوری و هم در فضای مجازی می‌توانند با کارشناسان پهنه ارتباط برقرار کرده و سموم مورد نیاز را تهیه و طبق نظر کارشناسان عملیات سمپاشی را هر چه سریعتر انجام دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشاورزان خواست تا نسبت به تهیه سموم توصیه شده علیه این بیماری از فروشگاه‌های مجاز سموم دفع آفات نباتی اقدام و مزارع گندم خود را سمپاشی کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.