تلسکوپ فضایی هابل موفق به ثبت تصویری از یک ابرنواختر شد که مربوط به ۳۰ میلیون سال پیش است.

آخرین عکس هابل نمایی جانبی از کهکشان UGC ۲۸۹۰ را به ثبت رساند که در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی زرافه (Camelopardalis) قرار دارد. UGC ۲۸۹۰ مانند کهکشان راه شیری، مارپیچی با یک برآمدگی مرکزی و قرص ستاره‌دار در حال چرخش است.

در سال ۲۰۰۹، اخترشناسان یک انفجار فوق العاده پرانرژی را در کهکشان مشاهده کردند؛ که به این دلیل به وجود آمد که یکی از ستاره‌های آن که ۱۱ تا ۱۵ برابر جرم بیشتری از خورشید داشت سوختش تمام شد و به عنوان یک ابرنواختر منفجر شد. (البته این ابرنواختر در سال ۲۰۰۹ منفجر نشد؛ با توجه به اینکه UGC در فاصله ۳۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد، ما شاهد اتفاقاتی هستیم که ۳۰ میلیون سال پیش در آنجا رخ داده است.)

ابرنواختر 30 میلیون ساله

ستاره شناسان از چندین تلسکوپ اروپایی در فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و اسلواکی برای مطالعه این ابرنواختر از ۳۰ مارس ۲۰۰۹ درست روز بعد از کشف آن تا نوامبر همان سال استفاده کردند. چهارده سال پس از انفجار ابرنواختر، هابل به بقایای این رویداد کیهانی نگاه کرده است.

هابل برای گرفتن این تصویر از دوربین پیشرفته خود (ACS) استفاده کرده است. به گفته ناسا، ابزار ACS قادر است اجرام اعماق آسمان را در طیف وسیعی از طول موج‌ها از ماوراء بنفش تا مادون قرمز نزدیک ببیند و کهکشان UGC ۲۸۹۰ را آبی با رشته‌هایی از گرد و غبار قرمز تیره نشان می‌دهد.

منبع: اسپیس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
با سلام به ایستگاه بین المللی هابل اروپا چرا اعتبار کار صنعتی شد حق بیمه وگرفتن سلامتی شخص سه سال صدمه به ایستگا بین المللی نزدیک ایران که رشد صفر اعلام کرد اونم صنعت هوا فضای نوساز تو کهکشان شخص حقیقی را بخاطر پول صدمه زدن نقص عضو ومحروم کردنش شد سه سال صدمه صنعتی به ایستگاه بین المللی در کهکشان شب یا روز توان صنعتی هسته واب وخاک در همجوشی ونوسازی صنعتی در کهکشان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۲۶ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
من که نفهمیدم چی میگی
Germany
کمال
۲۰:۳۹ ۱۸ فروردين ۱۴۰۲
چرت میگی
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۲:۰۷ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
ما ایرانیان این اعداد و ارقام را جای چیزی حساب نمی کنیم. حداقل باید عکسی از یک هزار میلیارد سال قبل برایمان می گرفت. (به نرخ دلار امریکا !!!) این عکسها آش دهن سوزی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
میثم بخت ازما
۲۱:۵۵ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
با سلام به ایستگاه بین المللی نگا من تحقیق کردم اینا صحنه سازی کردن من توان صنعتیش ارتقا دادم اینا سه سال صدمه صنعتی زدن گفتن ورشکست شدن اطلاعات گرفتن افزایش بار هسته به میزانی که وزن میگیره انطور نیست توان صنعتی هسته واب وخاک در نوسازی اکسیژن هسته میزان حد اکثری افزایش بار هسته در نوسازی بی نقص ترین برند صنعتی هسته واب وخاک در نوسازی وصنعت هوا فضا است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۲
کجای پیمان اشراقی دقیقا کجای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
عالی بود
آخرین اخبار