سرپرست اداره‌کل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون پنج مورد مجوز برای محصولات سالم در مجموعه بخش کشاورزی این استان صادر شده است.

فرهاد بهمنی با بیان اینکه خرما عمده محصول کشاورزی سیستان و بلوچستان نشان استاندارد محصول گواهی شده (سالم) رادریافت کرده است، گفت: محصولی که در تولید آن از هیچ نوع سم و کود شیمیایی استفاده نشده باشد ارگانیک و محصولی که در تولید آن از سم و کود شیمیایی استفاده شد، ولی اثر آن در محصول وجود ندارد، تحت عنوان گواهی شده (سالم) یاد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم با رویت این گواهی مطمئن باشند که این گونه محصولات ازنظر نبود وجود سم مهلک آفلاتوکسین، باقی مانده دیگر سموم و آلاینده‌ها کاملا مورد تایید هستند.

سرپرست اداره‌کل استاندارد سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به استفاده کشاورزان از کود و سموم در محصولات کشاورزی که در خیلی از موارد استفاده از این نهاده‌ها در تولید الزامی و اجتناب ناپذیر است سازمان جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعملی تدوین کردند تا محصولات خام کشاورزی برچسب گذاری شوند.

وی تصریح کرد: کاربردمجوز محصول گواهی شده از نظر اجرای استاندارد به صورت تشویقی (داوطلبی) است و کشاورزان متقاضی می‌توانند برای هر محصولی که از میزان باقی‌مانده سموم، کود (نیترات)، فلزات سنگین و آفلاتوکسین آن‌ها مطمئن هستند نسبت به دریافت «پروانه حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی» از اداره کل استاندارد استان اقدام کنند.

وی افزود: مجموع اراضی کشاورزی و باغی سیستان و بلوچستان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار