ساخت خانه‌های ویلایی و توسعه افقی شهرها جزو تاکیدات رئیس جمهور و از سیاست‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی بوده اما این سیاست در حال حاضر تنها به روستاها و شهرهای کوچک محدود شده است.

در حالی که‌ توسعه افقی در استان‌های مختلف از جمله برنامه‌های اصلی دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی بوده است اما در حال حاضر با تصویب شورای عالی شهرسازی ساخت خانه‌های یک طبقه تنها در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و در روستاها امکان‌پذیر است.

فراموشی ساخت خانه‌های یک طبقه توسط وزارت راه وشهرسازی

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه توسعه افقی شهرها در حال حاضر تنها به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر منتهی شده است گفت: وزیر راه وشهرسازی در جلسه رای اعتماد در مجلس اعلام کرد که اولویت ساخت واحدهای مسکونی را واحدهای یک طبقه و توسعه افقی شهرها قرار می دهد اما در حال حاضر در ساختار وزارت راه وشهرسازی و مشخصا معاونت شهرسازی و معماری موانعی وجود دارد که ساخت واحدهای یک طبقه را با مشکل مواجه کرده است.

او ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری یک ابلاغیه به ادارات کل راه وشهرسازی استان‌ها ارسال کرده که در آن ساخت مسکن ویلایی تنها منحصر به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شده است و آن هم در شهرهای که زمین و زیرساخت موجود باشد .

ایلاتی اظهار کرد: این اقدام حاکی از آن است که عملا توسعه افقی شهرها از دستور کار خارج شده و ساخت خانه های ویلایی منتفی شده است‌.

این کارشناس مسکن بیان کرد: اجرای چنین طرح هایی خود باعث تسریع در روند ساخت مسکن و همچنین کاهش چشم‌گیر هزینه‌ها می‌شود که زمینه‌ساز اجرایی شدن طرح نهضت ملی مسکن است.

ساخت واحدهای یک طبقه در شهرهایی که زمین کافی دارند

 پیش از این  مهرداد بذرپاش  وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که اجرای طرح ویلایی‌سازی جزو اولویت برنامه‌ها است و در هر بخشی که امکان ساخت واحدهای مسکونی به صورت ویلایی و اراضی وجود داشته باشد، انجام می‌شود.

او گفته  بود آماده‌سازی سایت و تکمیل واحدها در اولویت قرار گرفته و تامین زمین و تحویل‌ آن‌ها به مردم باید در اسرع وقت انجام شود.

وی روش تامین زمین و احداث خانه‌های حیاط دار یک طبقه در طرح نهضت ملی مسکن را سیاست وزارت راه و شهرسازی در هر شهری که زمین کافی دارد، دانست و گفت: روش جدید تحویل زمین به مردم، یکی از مدل‌های مطلوب است تا مردم با آورده خود و تسهیلات بانکی و سایر خدمات با سلیقه خود یک واحد مسکونی یک طبقه حیاط‌دار تحویل بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مدل بهترین روش مطابق با سبک الگوی ایرانی- اسلامی خواهد بود، افزود: این روش در هر نقطه از کشور که زمین کافی داشته باشد، اجرا خواهد شد.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عقب ماندگی‌های گذشته در حوزه مسکن و لزوم جبران آن در شرایط سخت کنونی گفت: اگرچه مشکلاتی از جمله آب، برق و غیره وجود دارد اما ساخت مسکن کاری شدنی است.

وی با بیان اینکه سیاست تامین زمین و احداث خانه‌های یک طبقه را با سرعت ادامه می‌دهیم، افزود: این کار در چند ماه آینده با سرعت بیشتری در سراسر کشور انجام خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم تسریع در فرایند تحویل ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تاکید کرد.

ساخت خانه‌های یک طبقه جزو اولویت اصلی وزارت راه و شهرسازی

پیش از این نیز اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود که این وزارتخانه هرجا که زمین کافی داشته باشد اقدام به  ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه خواهد کرد و  این سیاست ساخت واحدهای مسکونی ویلایی جزو اولویت‌های ما است.

او ادامه داد: برای ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی  تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت؛ چراکه اجرای این طرح باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود و جزو  سیاست‌های ایرانی و اسلامی است.

ساخت خانه‌های یک طبقه ارزان‌تر است

پیش از این هم علی جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرده بود که قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی ویلایی حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان است و قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی  آپارتمانی حدود ۸ میلیون تومان است؛ می‌توان از این صحبت‌ها نتیجه گرفت که ساخت و اجرای این طرح زمینه‌ساز تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌شود.

اما اکنون ساخت خانه‌های یک طبقه تنها به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر محدود شده است. در حالی که اساسا روستا‌ها و شهرهای کوچک مشکل مسکن ندارند‌ و بسیاری از ساخت و سازها در این شهرها به صورت یک طبقه و ویلایی صورت می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
مسئولان کارنکن و کارشکن را معرفی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
آپارتمانها ساخته شد نوبت ویلاییها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
بزار زندگی کنند آنان که برای زندگی ساخته شدند وبگدار دربدری بکشند آنهایی که برای آوارگی خلق شدند
Iran (Islamic Republic of)
سامان افشون
۲۰:۵۵ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
متعسفم برای مسعولان بیلیاغت من پنچ سال ازدواج کردم اما هنوز جهیزیه ندارم خونه ندارم با دو فرزند اواره بیجاره اواره بیجاره مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
تمام گرانی مسکن مال اینکه دولت پول بدون پشتیانی به دست طلب کاراش وکارمنداش وغیر میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
بعد از این همه سال در یک کشور اسلامی تازه اقایان فهمیده اند خانه های ویلایی یک طبقه فرهنگ ایرانی اسلامی است پس چه کسی اپارتمان سازی را رونق داد و این همه باغ ها و ویلاهای بی در و پیکر را سبب شد و خیلی مشکلات دیگر ....
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۲۰:۵۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
اگه اون کسی که این مطلب تواین سایت نوشته اگه خانمی یا اقا مردباش به اون رییس جمهور بگو یه نفر استا مهندس هم نیستم واسه چهارمیلیون که نه واسه ده میلیون نفردرسال خونه ویلایی میسازم با همون خونه های مهندس ی که قبولش بکنه متری دومیلیون میسازم از چین نمیخواد بیارید مادرزاهدان کلان شهر بقول شما هم زمین هست بیست استان ایران هم رفتم مشکل زمین نداریم تمام مشکل از زمینهای ادارات ازمنابع طبیعی وکشاورزی وبانکها وتمام ارگانهای دولتی وچهل درصد هم منابع طبیعی پس بیاباهم ایران بسازیم اگر میخواهید ایران بسازیم اگه نه بزارید مردم عین من دوسال حیرون به این اداره اون اداره برای یه امضا چرا کسی جواب گو نیست شهردار اززیردستش میترسه فرماندار از شهردار شورا ازاون استاندار نمیدونم چرااینطوری این ایران ما 9سال برای یه امضا مارودوندن چراوخیلی چراهای چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
ایران چقدر وسعت دارد که بخواهیم خانه ویلائی را رواج بدهیم بیائیم زمینها با ارزش کشاورزی شمال و هر جای دیگر کشور را حفظ کنیم و با آپارتمان سازی و تسعه آن در حفظ زمینهای مستعد کشاورزی کوشا باشیم
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
نمی‌دونم این همه جمعیت از کجا اومده بابا بچه نیارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
چرا کسی این وزرا رو مورد سوال قرار نمیده. خونه باید یک طبقه و ویلایی ساخته بشه توی هر جایی که زمین باشه. چرا زمین نمیدن به مردم تا خودشون خونه بسازن. من با دوتا بچه نمیخوام توی خونه آپارتمانی زندگی کنم. بچه ها باید بتونن هر وقت خواستن برن توی حیاط و بازی کنن. بعد میگیم چرا نسل بچه های الان اینجوری شدن. ما کل دوران بچگیمون رو توی کوچه بودیم
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۴:۴۵ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
خانه ویلایی هم از نظر روحی روانی ،و هم از جهت اقتصادی و سلامتی مورد تایید است اما کجاست گوش شنوا....
اگر یک زلزله بیاد کی می‌تونه آوار این آپارتمان ها رو جمع کنه؟
اونم با این سازنده و جنس های نامرغوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
فقط نظارت بشه هرکی هرجوری دستش میادنسازه الان یکی از فامیلامون تو کوچه عریض ماشین رو خونه خریده همسایشون اومده خونه ساخته نصف کوچه را اشغال کرده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
خائنان و کارشکنان مالیات خانه های خالی را معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
شمال کشور اینکار اصلا خوب نیست چون باید زمینهای کشاورزی و باغها که غذا و میوه مردم فراهم میکنند ازبین ببریم و یا جنگلها نابود کنیم
همین الان هم شمال ایران از جنوب کشور مخصوصا بلوچها بصورت غیر طبیعی دارن میان کنار جنگلها کشاورزی و هر روز جنگلهای گلستان بصورت عمدی آتش میگره و کم میشه بعد توش کشاورزی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
این همه خونه خالی ریخته سازنده ها نمیفروشند تا قیمت رو بالا ببرن. چرا رو قیمت ساخت مسکن و قیمتی که سازنده گان اعلام میکنند هیچ نظارت و تعرفه ای وجود نداره؟ در حال حاضر در محله ما قیمت هر متر مربع آپارتمان 45 میلیونه در حالی که هزینه ساخت هر متر مربع به طور متوسط 12 میلیون میشه. با احتساب قیمت زمین تقریبا متری 50 درصد سود برای سازندگان در نظر گرفته شده که هیچ کس جوابگو نیست چرا؟
یه خونه سه و نیم میلیاردی در عرض یک هفته شد چهار و 400 یعنی 900 میلیون قیمت رو برد بالا. منه کارمند با حقوق متوسط حدود 10 میلیون باید 9 سال هیچی نخورم تا بتونم این پول رو جور کنم. این کجای منطق و عدالته....
Iran (Islamic Republic of)
سامان افشون
۲۰:۵۲ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
متعسفم برای مسعولان که پنچ سال ازدواج کردم اما هنوز جهیزیه ندارم خونه ندارم با دو فرزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
در شهر زیر ۲۵ هزار نفر مشکان از توابع شهرستان نی ریز استان فارس بنیاد مسکن به نمایندگی از دولت علاوه بر ۴۰ میلیون آورده اولیه دوباره ۲۵ میلیون به عنوان اجاره بهای ۲ ساله طلب کرده چون میگه یک طبقه می خواهید بسازید این شرط تحویل زمین است آیا با این شرایط عملا ساخت مسکن امکان پذیر پذیر است اجاره ۹۹ ساله با این همه اجاره بها؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
آپارتمان فقط باید واسه مراکز ۳۱ استان باشه
آخه شهرستان و روستاها چه نیازی به آپارتمان دارن مگه اینجا سنگاپور و هنگ کنگ و تایوانه که کمبود جا داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
هنوز هیچ خبری نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
جمعیت زیاده و نیازی به اینکار نیست، توی یه ساختمان آسانسور تعدادش بیشتر کنید تا نیازی به پله نباشه. تعداد خونه ها زیادتر باشه بهتره با امکانات
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
بنده معمار هستم و با تمام احترام باید عرض کنم که نظر شما دوست عزیز درست نیست، و در کشور نسبت به هر نفر مقدار بسیار زیادی زمین هست و بحث جمعیت زیاد اصلا اینجا مطرح نیست. در کشورهای مدرن (هرچند یک مقایسه‌ی مضحک هستش) تلاش بر افقی سازی هستش تا عمودی سازی و معمولا عمودی سازی به بخش‌های تجاری محدود میشه و در بخش مسکونی اولویت افقی سازی‌یست. بحث خیلی گسترده‌ای که در اینجا نمیشه همش رو باز کرد، متاسفانه قوطی‌کبریت سازی نه آپارتمان سازی در ایران باعث میشه که از لحاظ روانشناختی هم انسان ضرر ببینه ، کودکان ما دیگه قادر به بازی کردن توی حیاط پر از گل و درخت نیستن که این خودش باعث ایجاد بسیاری از مشکلات روحی روانی و اجتماعی هستش، عرض کردم بحثش خیلی گسترده‌ هستش و در این مقال نمی‌گنجد. سپاس فراوان
Iran (Islamic Republic of)
سامان افشون
۲۰:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱
متعسفم برای مسعولان بیلیاغت من پنچ سال ازدواج کردم اما هنوز جهیزیه ندارم خونه ندارم با دو فرزند اواره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
لطفا مسئولان کارشکن را معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۴۱ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
بخاطر اینکه در شهر ها هم زمین زیر میلیارد پیدا نمیشه دلیلش هم قوانین شهرداری هست
بخواهی یک واحد بسازی با واحد آپارتمان تهران برابری می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
مجتمع های آپارتمانی بدلیل طرح ونقشه آنان باعث ازبین رفتن فرهنگ وسنت بومی شده ومتاسفانه فرهنگ کثیف وغیرمانوس غرب رااشاعه داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
ما که خداشاهد در لونه زندگی میکنیم آپارتمان ۶۰ متر طبقه پنجم بدون آسانسور بعد از ۶۰ سال
آخرین اخبار