مراسم سنتی شکرگزاری آش اسفندی در موزه مردم شناسی دلیجان برگزار شد.

همزمان با آخرین روز هفته فرهنگی شهرستان دلیجان مراسم سنتی شکرگزاری  آش اسفندی که بعنوان یک میراث معنوی ثبت ملی شده است. در موزه مردم شناسی این شهر برگزار شد.

آش اسفندی یک رسم دیرینه است که از گذشته همراه با مراسمی خاص در شهرستان دلیجان با هدف احیای سنت‌های قدیمی و آشنایی خانواده‌ها و نسل جوان با فرهنگ و سنن ایرانی برگزارمی شود.

در جشن آش اسفندی مردم در آخرین روز‌های زمستان مواد غذایی را که اندوخته اند می‌آورند و با این آذوقه‌ها آش اسفندی را می‌کنند.

به خاطر اینکه در تهیه این آش خوشمزه از مواد متفاوت و مغذی استفاده می‌شود که پس از تهیه و طبخ با شادی و خوشحالی در بین همسایه‌ها و آشنایان توزیع می‌شود.

این جشن با هدف شکرگزاری نعمت‌های خداوند و بارش‌هایی که در طول زمستان نازل شده وتمام شدن فصل سرما وآغاز بهار و فصل رویش و بیدار شدن طبیعت از خواب زمستانی برگزار می‌شود وشکرانه‌ای بر پایان فصل سرما و بیکاری و آغاز فصل سرسبز بهار و کار و کوشش و فصل رویش و سرسبزی و نشاط است.

هفته فرهنگی شهرستان دلیجان از ۱۳ اسفندماه با نواخته شدن زنگ راجی آغاز شد و جمعه ۱۹ اسفند به کار خود پایان داد.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، رونمایی از چند کتاب، برگزاری جشنواره شعر راجی و همایش شعر مادری، قرائت دعای باران به زبان راجی، درختکاری، بازی‌های بومی محلی، رونمایی از وبسایت راجی و ویکی‌دلیجان و جشن‌های اعیاد شعبانیه از برنامه‌های شاخص این هفته بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.