سومین همایش ملی "منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس" روز دوشنبه ۱۵ اسفند به میزبانی شهرکرد با حضور جمعی از مسوولان و استادان و محققان دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد کار خود را آغاز کرد.

دبیر همایش «منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس» اظهار داشت: آمایش سرزمین، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت منابع طبیعی زاگرس، حفاظت، خدمات اکوسیستمی و تنوع زیستی زاگرس، بحران‌ها، مخاطرات و آسیب‌پذیری منابع طبیعی و محیط زیست زاگرس، فرهنگ، مسائل اجتماعی، دانش بومی و جامعه‌شناسی زیست‌محیطی زاگرس، معیشت، کارآفرینی، بهره‌وری و اقتصاد، آموزش، پژوهش، ترویج و کنشگری در منابع طبیعی زاگرس از جمله محور‌های این همایش است.

بیت‌الله محمودی افزود: این همایش یک محور ویژه با عنوان سیاستگذاری و مدیریت پایدار منابع آبی زاگرس نیز دارد که تلاش علمی محققان و پژوهشگران می‌تواند راهکار‌های موثری برای محافظت از جنگل‌های زاگرس باشد.


بیشتر بخوانید


عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد جمع‌آوری و ارائه آخرین دستاورد‌های علمی و پژوهشی در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست را از مهمترین اهداف این همایش عنوان کرد و گفت: شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌ها و طرح‌های حوزه منابع طبیعی در منطقه زاگرس و نمایش دستاورد‌های اجرایی و تحقیقاتی از دیگر اهداف این همایش ملی است.

محمودی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی همایش منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس در دانشگاه شهرکرد مستقر است، خاطرنشان کرد: در دومین سال برگزاری این همایش در سال ۹۸ از مجموع ۲۳۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه ۱۹۵ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۲۴ مقاله به صورت شفاهی و ۱۷۱ مقاله به صورت پوستر در ۲ روز برگزاری همایش ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: جنگل‌های زاگرس از جمله مناطق مهم و با ارزش منابع طبیعی کشور ایران است که وسعتی بیش از یک پنجم سطح کشور و جمعیتی حدود یک سوم جمعیت کل ایران را در خود جای داده است، این جنگل‌ها در سال‌های اخیر به سبب دخالت‌های بی‌رویه انسان و وابستگی مردم به این منابع دستخوش تغییرات زیادی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۵۵ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
شهرها و روستاهای زاگرس و زاگرس مرکزی خود می‌توانند با صنعتی شدن رشدی چندین برابری و پایدار برای کشورمان به ارمغان آورند ضمن اینکه زاگرس و مردمانش همیشه سدی در برابر دشمنان بود و هستند و زاگرس و زاگرس مرکزی خود یک پدافند غیرعامل خوب برای کشورمان هستند
آخرین اخبار