رئیس شورای عالی جنگل گفت: با احتساب ۵ بار آبیاری در فصل رویش، سالانه کاشت هرنهال ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

آقای رسول اشرفی پور در نشست خبری که به مناسب گرامیداشت هفته منابع طبیعی برگزار شد، گفت: موفقیت هر طرحی اگر ملی باشد، منوط به داشتن اسناد پشتیبان قابل دفاع است که در مورد طرح کاشت یک میلیارد  نهال این مهم تهیه شده است.

به گفته او، بخشی از نهال‌ها در سطح منابع ملی توسط همکاران در قالب جنگلداری صورت می‌گیرد. عرصه‌های دیگری چون پادگان‌ها توسط وزارت دفاع، شهرک‌های صنعتی توسط وزارت صمت و در قالب بوستان در روستاها توسط وزارت کشور صورت می‌گیرد.

اشرفی پور با بیان اینکه بهترین اقدام احیا و بازسازی ذخایر جنگلی است، گفت: علی رغم اینکه ایران از تنوع زیست بومی برخوردار است،اما با کوچکترین حرکت دچار دگرگونی می‌شود.

رئیس شورای عالی جنگل، مراتع و آبخیزداری سازمان منابع طبیعی با اشاره به میزان مصرف آب در طرح کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت:در بخش نهال کاری آب زیادی مصرف می شود. به طور میانگین هر نهالی که کاشته می شود ۲۰ لیتر آب نیاز دارد. اگر بخواهیم ۵ بار در فصل رویش آن آبیاری کنیم ۱۰۰ لیتر آب نیاز دارد. اگر در هر هکتار ۴۰۰ نهال بکاریم ۴۰ هزار لیتر آب نیاز است. براین اساس حداقل ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال آب برای این طرح نیاز است.

او گفت: با توجه به اینکه بیلان آبی کشور حدود ۱۳۰ میلیارد متر مکعب است این عدد بزرگی از نظر ما نیست چرا که بخش سرسبزی و آبادانی کشور این حق را دارد که ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به آن اختصاص داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۴۹ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
محاسبه درستی نیست. با شرایط دما و تبخیر و خشکی، درختان هفته ای حداقل 25 لیتر آب نیاز دارند
Czechia
ناشناس
۰۶:۲۴ ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
جنگلای شمال رو احیا کنین اینکارا پیشکش
آخرین اخبار