غربالگری سلامت روان ۴۸۰ هزار همدانی در مراکز بهداشتی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حدود ۴۸۰ هزار نفر امسال تاکنون از نظر سلامت روانی مورد غربالگری قرار گرفتند و همه خدمات ارائه شده به این افراد رایگان بوده است.

فاطمه ترکمان اسدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: غربالگری سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد هم اکنون با هدف سازماندهی، برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های مرتبط با سلامت روان، پیشگیری از اعتیاد و سلامت اجتماعی در سطوح پیشگیری سه گانه در جمعیت هم اکنون در همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت استان در حال انجام است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه تامین و ارتقا سلامت و رفاه روانی، اجتماعی برای آحاد جامعه با اولویت مناطق کم برخوردار است گفت: پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان اختلالات روان، کاهش آسیب ناشی از خشونت در خانواده و جامعه، پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن از اهداف این غربالگری‌ها است.

ترکمان اسدی از استقرار ۳۵ کارشناس بهداشت روان در مراکز بهداشتی و پایگاه‌های بهداشتی استان خبر داد و افزود: غربالگری‌های اولیه در اولین مراجعه توسط مراقبان سلامت انجام می‌شود و در صورت وجود هر گونه مشکل این افراد به کارشناس روان یا پزشک مرکز ارجاع و در صورت نیاز توسط این افراد به سطوح تخصصی ارجاع می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، برنامه تشخیص و مراقبت اختلالات شایع روانپزشکی، آموزش مهارت‌های فرزند پروری (گروه سنی ۱۲-۲ سال)، آموزش مهارت‌های زندگی، حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه، خودمراقبتب و پیشگیری از رفتار‌های منجر به خودکشی از دیگر اقدامات این معاونت در حوزه سلامت روان است.

ترکمان اسدی گفت: پیشگیری از خشونت خانگی شامل کودک آزاری و همسر آزاری، کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی نیز در هر بار غربالگری در صورت نیاز پیگیری می‌شود.

او از آموزش مهارت‌های فرزند پروری گروه سنی ۱۷- ۱۲ (نوجوان سالم من) در واحد‌های بهداشتی همدان خبر داد و افزود در بخش دخانیات، الکل و مواد نیز از ابتدای سال تاکنون ۲۲ هزار نفر از نوجوانان، ۵۰ هزار نفر از جوانان، هفت هزار و ۴۰۷ نفر از مادران باردار و ۱۹۲ هزار و ۳۵۶ نفر از میانسالان مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.