حدود ۵۸ هزار نفر در استان همدان غربالگری اعتیاد شدند

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۵۸ هزار و ۷۶۲ نفر از نظر اختلالات سوء مصرف مواد مخدر غربالگری اولیه شدند.

مهتا سنگستانی گفت: ۱۰۷ هزار و ۵۱۷ نفر سه ماهه نخست سال به مراکز خدمات جامع سلامت استان مراجعه کردند که از این تعداد ۵۷ هزار و ۷۶۲ نفر از نظر اختلالات سوء مصرف مواد مخدر غربالگری اولیه شدند.

او درباره اهمیت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر گفت: یکی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی جوامع کنونی موضوع سوء مصرف مواد مخدر و اعتیاد است که این آسیب نه تنها مشکلات جسمی، روانی و فردی به همراه دارد بلکه پیامد‌های نامطلوب آن خانواده و محیط اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سوء مصرف مواد مخدر یعنی هر نوع دارو، مواد مخدر، مواد محرک و الکل که به شیوه‌های خارج از الگو‌های مورد تایید از نظر اجتماعی و طبی مصرف شود.

سنگستانی گفت: سوء مصرف مواد مخدر همچنین به این معناست که مصرف دارو و مواد مخدر فرد را دچار علائم و رفتار‌های بیولوژیک کرده به گونه‌ای که فرد توان کنترل مصرف را نداشته و میل مداوم به مصرف داشته باشد در عین حال سبب افت کارکرد اجتماعی و فردی مصرف کننده شود.

او گفت: وابستگی به مواد مخدر و محرک، عوارض و پیامد‌های نامطلوب به همراه دارد و رهایی و ترک آن وابستگی برای فرد بسیار سخت و غیر قابل تحمل است بنابراین پیشگیری از مصرف موادمخدر بسیار اهمیت دارد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اطلاع رسانی، حساس سازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها و اجتماع تاثیر زیادی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر دارد که در این بین جوانان به علت شرایط رفتاری و جسمی، گروه آسیب پذیر محسوب می‌شوند بنابراین باید با افزایش دقت نظر والدین و یادگیری شیوه‌های مناسب فرزند پروری، آن‌ها را در تربیت فرزندان به کار گیرند.

سنگستانی گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری و مبارزه با این معضل، اطلاع رسانی و حساس سازی بسیار با اهمیت است و یک روز به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده که امسال برنامه‌هایی با شعار "همه با هم نه به اعتیاد، یاریگران هم باشیم" از دوم تا هشتم تیرماه سالجاری برگزار شد.

او برگزاری مسابقه با محوریت سوء مصرف مواد مخدر در شهرستان ها، مسابقه نقاشی، رقابت‌های ورزشی، اطلاع رسانی با استفاده از ظرفیت جراید محلی، فراخوان افراد برای غربالگری فعال از نظر اختلالات سوء مصرف مواد مخدر و آموزش گروه هدف با محوریت مهارت‌های زندگی و مهارت فرزند پروری توسط کارشناسان سلامت روان از جمله اقدام‌های صورت گرفته است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: به منظور پیشگیری از این ناهنجاری اجتماعی، غربالگری و شناسایی زود هنگام سوء مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل برای افراد ۱۵ تا ۵۹ سال همه ساله توسط بهورزان در روستا و مراقب سلامت در شهر طبق سوالات درج شده در پرسشنامه صورت می‌گیرد و بر اساس نتیجه پرسشنامه و تست روانشناختی می‌توان در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر قرار داشتن فرد را تشخیص داد.

سنگستانی گفت: چنانچه نتیجه آزمایش و تست فرد مثبت و او مشکوک به اختلال مصرف بود برای تست مجدد و تکمیلی روانشناختی به کارشناس سلامت روان ارجاع و پس از دریافت نتیجه غربالگری تکمیلی تصمیم گیری می‌شود.

او گفت: در صورت پایین بودن سطح آسیب، فرد برای دریافت آموزش‌های مورد نیاز و شرکت در کلاس‌ها به واحد مربوطه ارجاع می‌شود و چنانچه آسیب در حد متوسط بود مداخلات روانشناختی و مشاوره‌های روانشناسی برای او صورت می‌گیرد همچنین در صورت نیاز به دریافت خدمات بیشتر به پزشک ارجاع و کار‌های درمانی انجام شود.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: غربالگری سطح اول در همه مراکز توسط پزشک و کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت شهری صورت می‌گیرد که شامل آموزش‌هایی نظیر خودمراقبتی در برابر سوء مصرف مواد مخدر، آموزش مهارت‌های زندگی از جمله «نه گفتن»، کنترل خشم، مدیریت استرس، آموزش‌های مهارت‌های فرزند پروری برای والدین دارای فرزند نوجوان با عنوان "نوجوان سالم من"، نحوه رفتار با این قشر و پرورش آن‌ها می‌شود.

سنگستانی گفت: موارد پرخطر، توسط بهورز و مراقب سلامت پیگیری شده تا در نتایج مشاوره دریابند و این مراقبت‌ها به صورت مستمر به این افراد ارائه می‌شود.

او گفت: سال گذشته در گروه سنی نوجوان و جوانان ۳۸ هزار و ۱۳۹ نفر از نظر اختلالات سوء مصرف مواد مخدر غربالگری اولیه شدند و در گروه سنی میانسالان هم ۱۴۸ هزار و ۷۶۶ نفر غربالگری اولیه انجام و خدمات لازم بر اساس میزان درگیری با مواد مخدر به آن‌ها ارائه شد.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از هم استانی‌ها خواست برای دریافت خدمت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند و گفت: مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت در سه حوزه سلامت روان، سلامت اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد، خدمات ارائه می‌دهند.

سنگستانی گفت: علاوه بر خدمات درمان، دارویی و ویزیت پزشک با مبلغ ناچیز مابقی خدمات رایگان بوده و خط تلفن ۳۱۱۳ برای مشاوره‌های روانشناختی پیش بینی شده است.

هفته نخست تیر به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.