عضو سازمان نظام پزشکی گفت: چای منبع عمده فلوئور و نیز منگنز است که می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بیفزاید.

حسین زارع بیدکی فارغ التحصیل رشته تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان افزود: مصرف چای همراه غذا جذب کلسیم، روی و آهن را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که این امر برای خانم‌ها و کودکان موجب کم خونی می‌شود، لذا توصیه می‌شود چای را ۲ ساعت قبل و بعد غذا مصرف نکنند.

او اضافه کرد: چای به دلیل وجود تئوفیلین دارای خاصیت برطرف کنندگی خستگی است و به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های پلی فنلیک دارای خواص بهبود عملکرد قلب و عروق و ضد سرطان است.

این کارشناس با بیان اینکه چای منبع عمده فلوئور و نیز منگنز است که می‌تواند به استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بیفزاید، تصریح کرد: مصرف ۲ لیوان چای تمام خواصی که از آن انتظار داریم را به بار خواهد آورد و زیاده روی در مصرف آن مضراتی بیشتر از فواید آن دارد و اکثر چای‌های خارجی حاوی رنگ و اسانس‌های شیمیایی اند که مضر می‌باشند.

زارع بیدکی ادامه داد: چای ایرانی در اکثر موارد سالم و بدون مواد رنگ و اسانس است و برای دم کردن آن زمان بیشتری لازم است طعم گس و طبیعی چای ایرانی به خصوص چای بهاره مشخص است، بهتر است چای ایرانی جایگزین چای خارجی شود.

او با اشاره به اینکه چای یک دم کرده گیاهی است که بطور عمده به سه شکل وجود دارد اظهار داشت: چای سبز، که برگ‌های سبز چای بدون تخمیر خشک شده و باتوجه به اینکه این نوع چای تحت عمل تخمیر قرار نگرفته و پلی فنل‌های آن کمتر تخریب می‌شوند لذا خاصیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به دو نوع دیگر چای دارد، ولی اثرات ضد خستگی آن کمتر است، همچنین در افرادی که فشار خون پایین دارند مصرف زیاد آن باعث افت فشار و بی حالی می‌شود.

کارشناس تغذیه افزود: چای اولانگ به صورت ناقص تخمیر شده و محصولی حد واسط چای سبز و چای قرمز است.

زارع بیدکی ادامه داد: چای سیاه بیشترین مصرف را در بین سایر چای‌ها دارد و برگ‌های چای تحت عمل فرآیند تخمیر به طور کامل قرار می‌گیرند، بنابرین مقدار پلی فنل‌های آن که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند کمتر از ۲ نوع قبلی چای می‌باشد، ولی به دلیل مقدار بالای تئوفیلین آن خاصیت رفع خستگی آن بیشتر است.

او گفت: زیاده روی در مصرف چای می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند و مصرف چای داغ موجب سرطان مری می‌شود، ولی چای کمرنگ به مقدار ۲ تا سه فنجان برای قلب و عروق مفید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.