گرمازدگی علائمی همچون ضعف، کاهش هوشیاری، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دارد که با رعایت نکات ضروری می‌توان از ابتلا به گرمازدگی پیشگیری کرد.

متخصص طب اورژانس گفت: بدن انسان تمایل دارد که دمای بدن را بین ۳۵ تا ۳۷ درجه نگه دارد و اگر دما از این میزان افزایش یابد، سلول‌های بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرند. همچنین گاهی امکان بازگشت به دمای طبیعی وجود ندارد.

او گفت: علائم خفیف گرمازدگی شامل ضعف و کاهش هوشیاری در حد چند ثانیه است. همچنین نوع متوسط آن علائمی مانند سردرد، سرگیجه و حالت تهوع دارد.

به گفته عظیمی نوع شدید گرمازدگی علائمی مانند سکته مغزی دارد که ممکن است سبب کما و مرگ انسان شود.

او می‌گوید: سالمندان و کودکان بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

به گفته او در مواجه با گرمازدگی باید فرد را از محیط گرم دور و سرد کرد و از کمپرس آب سرد در نواحی که عروق بیشتری عبور می‌کند مانند گردن، زیر بغل و کشاله ران استفاده شود.

عظیمی گفت: اگر به بیمار مایعات فراوان داده می‌شود بهتر است محلول‌های دارای املاح فراوان مانند اُ آر اِس استفاده شود.

او می‌گوید: اگر افراد به محلول اُ آر اِس دسترسی نداشتند می‌توانند یک لیتر آب، هشت قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای خوری نمک را ترکیب کنند و بیمار استفاده کند.

عظیمی گفت: در مواردی که علائم شدید است اطرافیان تشخیص ندهند که گرمازدگی است، زیرا تشخیص‌های متعددی مانند سکته مغزی و سایر بیماری‌های دیگر نیز مطرح است.

نقیایی متخصص تغذیه نیز گفت: بهترین نوشیدنی بعد از آب برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی دوغ است.

او گفت: برای جلوگیری از ابتلا به گرمازدگی از میوه‌های دارای آب فراوان مانند هندوانه همچنین سبزیجات و عرقیجاتی مانند گلاب، نعنا و تخم شربتی استفاده شود.

نقیایی گفت: غذا‌هایی که دارای طبع سرد هستند مانند عدس پلو و عدسی نیز برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی مفید است. از طرفی استفاده از بعضی غذا‌ها مانند غذا‌های سرخ کردنی همچنین قهوه و چای پر رنگ سبب از دست رفتن آب بدن می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.