کارشناسان صنایع دستی سازمان یونسکو با ورود به کاشان ارزیابی نساجی سنتی این شهرستان را آغاز کردند.

احمد دانایی نیا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، اظهار کرد: با توجه به معرفی کاشان به‌عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی، گروه ارزیابی صنایع‌دستی یونسکو به مدت دو روز از مجموعه‌ها و کارگاه‌های نساجی سنتی شهرستان کاشان بازدید می‌کنند.


او با اشاره به اینکه یونسکو ارزیابی‌های مقدماتی و اولیه را برای انتخاب کاشان به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی انجام داده افزود: بازدید از مرکز هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی کاشان، کارگاه‌های خانه‌های تاریخی، کارگاه رنگرزی و زیلوبافی، زری‌بافی، پارک علم و فن‌آوری، بازار و کاروانسرای امین‌الدوله و فروشگاه‌های صنایع دستی، کارگاه شعربافی و خانه نساجی از برنامه‌های این گروه است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، گشایش دبیرخانه شهر ملی در موزه تخصصی نساجی سنتی کاشان را از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه ارزیابان جهانی صنایع‌دستی یونسکو در کاشان اعلام و اظهار امیدواری کرد: کاشان که از چهار سال پیش عنوان شهر ملی نساجی سنتی را به خود اختصاص داده پس از بررسی و بازدید ارزیاب‌های یونسکو عنوان شهر جهانی نساجی سنتی را هم از آن خود کند.

دانایی نیا افزود: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کاشان در حوزه نساجی سنتی در بخش دولتی و خصوصی و فعالیت کارگاه‌های کوچک و بزرگ در بافت تاریخی شهر موجب شد که وزارت میراث فرهنگی، کاشان را به عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی به یونسکو معرفی کند.


او یادآور شد: صادرات، ترویج و توسعه صنایع‌دستی، جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی و میزان فعالیت تشکل‌های غیردولتی در شهر‌ها و روستا‌ها از شاخص‌های مورد توجه شورا برای ثبت ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.