زری بافی یکی از صنایع دستی اصفهان است که البته به ندرت در بازار دیده می شود و رفته رفته این هنر رو به نابودی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احمد صالحیان سرپرست کارگاه زری بافی گفت: زری يا زربافت به پارچه ای گفته می شود كه تارو پود آن ابريشم و يكی ازپودهای آن گلابتون است، نخ گلابتون تلفيقی ازطلا، نقره و ابريشم است و به خاطر وجود اين نخ در پارچه به آن زری يا زربفت گفته می شود.

وی افزود: در گذشته در بافت زربفت مرغوب از گلابتون با روکش فلز طلا و نقره استفاده می شد که گران قیمت و خاص طبقه اشراف و درباریان بود؛ ولی پارچه های زربفتی با الیاف گلابتون که روکش آن ها از فلزات ارزان قیمت بود بافته می شد و مورد استفاده مردم عادی بود.

صالحیان با بیان اینکه از جمله نکات مهم در بافت پارچه زربافت استفاده از نخ های نازک طلا ونقره است، خاطرنشان کرد: برای بافت این پارچه از رنگ بندی پیچیده ای استفاده نمی کنند برای نخ تار در نهایت از دو رنگ و برای نخ پود از شش رنگ استفاده می شود.

وی اذعان کرد: گُلابِتون رشته ای سیمی بسیار نازک است که درون آن یک رشته نخ ابریشم قرار دارد و بر روی آن، لایه ای از زر یا طلا کشیده شده است دو نوع گلابتون وجود دارد گلابتون خارجی که از هند می آید و بسیار ظریف است و گلابتون ایرانی که تنها در اصفهان ساخته می شود.

سرپرست کارگاه زری بافی کاشان عنوان کرد: زری بافی شهر کاشان از مراکز عمده زری ‌بافی و از پیشگام‌ در عرصه تولید هنر زری بافی در ایران است این هنر سینه به سینه بواسطه استادان و هنرمندان برجسته برجامانده است.

صاحیان با بیان اینکه کاشان از دیرباز قطب تولید زری بافی در دنیا بوده است، بیان کرد: این هنر عنوان اصیل سازمان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در رشته زری‌ بافی را دارد که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی‌گردد.

صالحیان با بیان اینکه متاسفانه این هنر نفیس در حال فراموشی است، ابراز کرد: يكی از دلائل فراموش شدن هنر زری بافی در کاشان، عدم وجود مواد اوليه مرغوب از قبيل ابريشم مرغوب و گلابتون اصل است، متقاضی برای خرید ابریشم و گلابتون كم است توليد زياد آن مقرون بصرفه نیست و تهيه آن حتی برای يك كارگاه نیز مقدور نيست.

وی افزود: قدرت خرید مردم برای خرید پارچه های زربافی پایین است ولی پارچه زری بافی مرغوب از جنس ابریشم است و کیفیت خود را از دست نمی دهد، از نظر من برای خرید آن هرچه هزینه کنند کم است و هرگاه آن را خریداری کنند متوجه حرفم خواهند شد.

احمد صالحیان بیان کرد: ما نباید اجازه دهیم این هنر به فراموشی سپرده شود دولت باید کمک کند ابریشم مرغوب در بازار عرضه شود و برای اینکه این هنر زنده بماند باید در رشته فرش و نساجی، نساجی سنتی نیز آموزش داده شود.

این هنرمند خاطرنشان کرد: نساجی سنتی شامل مخمل بافی، زری بافی، شعر بافی و زیلوبافی است و هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارد از آنجایی که کاشان مهد هنر است حداقل انتظار می رود این هنرها در کاشان به صورت حرفه ای آموزش داده شود.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.