رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: قوانین کهنه و به‌روزرسانی نشده صنایع دستی کشور، چالش‌های جدی برای معاش و انگیزه هنرمندان و فعالان این بخش ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  عباس شیردل رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: قوانین کشور در صنایع دستی کارآمد نیست که مشکلات بسیاری برای صادرات محصول و واردات مواد اولیه بدنبال داشته است.

به گفته وی، صنایع دستی با کمترین هزینه و فضا قابل تولید است از این رو دولت و سازمان‌هایی مانند شهرداری‌ها باید زمینه‌ای را ایجاد کنند تا هنرمند بتواند بدون واسطه، کالای خود را در داخل و خارج از کشور ارائه دهد.

شیردل تصریح کرد: در سایه نبود قوانین به‌روز و ممنوعیت‌های صادراتی، ارتزاق بسیاری از هنرمندان این بخش با تهدید روبه‌رو شده که کناره‌گیری یا مهاجرت آنان به کشور‌های دیگر و استفاده از تسهیلات آن کشور‌ها برای تولید صنایع دستی را بدنبال داشته است.

وی افزود: در کنار تنگنا‌های مالی فعالان این بخش، قوانین اداره کار در باره بکارگیری نیرو در مراکز و کارگاه‌های تولید صنایع دستی و الزام به تامین حقوق و بیمه آنان، هنرمندان را با مشکل مواجه کرده است، چرا که ماهیت صنایع دستی اقتضا می‌کند نیروی بکارگرفته برای آن حداقل ۲ سال بعنوان کارآموز فعالیت کند.

شیردل تصریح کرد: هنرمندان بدلیل این محدودیت‌ها قادر به پذیرش هنرآموز نیستند و این به معنای آغاز منسوخ شدن هنر است، چرا که امکان آموزش و یادگیری هنر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حبس هنر و هنرمندان و محدود کردن آن‌ها با قوانین سخت و پیچیده، شتاب توسعه اقتصاد شهری را کُند می‌کند.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان افزود: علاوه بر مشکلات مربوط به سطوح کلان، از ظرفیت‌های مهم اصفهان نظیر خواهرخواندگی با شهر‌های مطرح جهان نیز برای رونق این حوزه استفاده نشده است.

به گفته وی، تبادل فرهنگی با شهر‌های جهان و رایزنی‌های ثمربخش و عملی برای توسعه صنایع دستی اصفهان، معرفی، نمایش و صادرات آن تاکنون کمرنگ بوده است.

شیردل افزود: بسیاری از هنرمندان این بخش میراث‌دار و پاسدار هنر خود بودند، اما مسئولان نتوانستند معاش آن‌ها را تامین کنند تا هنر ایران و اصفهان آنطور که باید به جهان ارائه شود.

رییس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان، بیان دلایلی مانند تحریم و مشکلات اقتصادی برای بی‌توجهی به معاش هنرمندان را نپذیرفت و گفت: سوء‌مدیریت و کم‌کاری، تنها دلیل این چالش‌ها در حوزه صنایع دستی است.

به گفته وی، اصفهان، شهر جهانی و خلاق صنایع دستی با وجود برگزاری همایش‌های بزرگ در این زمینه، هنوز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و نتوانسته‌ایم با تکیه بر این فرصت‌ها، عنوان‌ها و ظرفیت‌های استان، آنطور که بایسته است، مشکلات فعالان این بخش را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، بانک مرکزی کشور صادرات صنایع دستی را ممنوع کرده است، افزود: متغیر بودن قیمت ارز نیز برای صنایع دستی چالش جدی ایجاد کرده است.

به گفته شیردل، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز برای هنرمندان مقرون به صرفه نیست.

رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: بسیاری از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی استان در شرایط کرونایی تعطیل و غیرفعال شده است.

به گفته وی، بسیاری از هنرمندان و صنعتگران برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه خود با مشکل مواجه هستند.

شیردل، راه‌اندازی سامانه «سادرا» و «جانا» برای ثبت نام فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی، تقسیط قبوض خدماتی کارگاه‌های صنایع دستی، پرداخت تسهیلات به کارکنان این کارگاه‌ها، تعویق پرداخت اقساط بانکی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی و امکان بازاریابی الکترونیک صنایع دستی در استان را از جمله اقدامات میراث فرهنگی در این حوزه برشمرد و افزود: این اقدامات کافی نیست و کارگاه‌داران و هنرمندان صنایع دستی برای تهیه مواد اولیه و ادامه فعالیت و جلوگیری از ورشکستگی به حمایت و تعریف سازوکار راهگشاتر برای این بخش نیاز دارند.

به گفته مسئولان و بر اساس برآورد صورت گرفته، بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان صنایع دستی استان اصفهان خسارت وارد کرده است.

افزون بر ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت می‌کنند که در چهار سال گذشته ۴۰ هزار نفر از آن‌ها شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون ۴۰۰ هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شده اند که با احتساب خانواده‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع دستی گره خورده است.

امروز از ۱۹۶ هنر صنایع دستی ایران حدود ۳۵ هنر بیشتر نمانده است.

استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری دوزی و قلمکاری، تِرمه و نُقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در عرصه خاتم‌کاری، میناکاری، مُنبت و قلم زنی روی انواع فلزات نیز شهرت جهانی دارد.


منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.