حجت الاسلام حمیدی گفت: به منظور حمایت از صنعت گلخانه‌ای در کرمان باید حلقه و زنجیره حمایتی را در قبل از تولید،حین تولید و پس از تولید تشکیل دهیم.

هشتاد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان ( پنجشنبه ۴ اسفند ماه ) به بررسی موانع توسعه گلخانه‌ها در استان کرمان پرداخت.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در این نشست گفت: به منظور حمایت از صنعت گلخانه‌ای در استان کرمان به نحوی که کارماندگاری در این حوزه انجام شود؛ باید حلقه و زنجیره حمایتی را در ۳ بخش قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید تشکیل دهیم.

او افزود: تازمانی که زنجیره حمایت از صنعت گلخانه‌ای شکل نگیرد، به هدف نهایی در این حوزه نخواهیم رسید.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه استان کرمان در حوزه کشاورزی به ویژه در بخش گلخانه‌ای ظرفیت‌های بزرگی را در اختیار دارد، بیان کرد: در حوزه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای امروز باید به سمت علمی شدن این تکنولوژی حرکت کرده و هر چه بیشتر از ظرفیت موسسات و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم که این امر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز قرار دارد، موفق تر می شویم. 

او به ارزش تحقیقات و مطالعات علمی در حوزه تولیدات گلخانه‌ای اشاره و بیان کرد: باید از شرکت‌ها و موسسات علمی و دانش بنیان در حوزه گلخانه‌ها حمایت شود تا دانش علمی این موسسات در اختیار تولید قرار گیرد.

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: برای اجرای پروژه‌های بزرگ در حوزه گلخانه‌ای باید حمایت نقدینگی از سرمایه گذاران این حوزه صورت گیرد.

او به اجرای طرح بزرگ گلخانه‌ای در اسفندقه اشاره و بیان کرد: در جا‌های مختلف می‌بینیم که سرمایه گذار توان مالی خود را به کار گرفته و بخشی از برنامه اجرایی شده؛ اما به نتیجه نهایی نرسیده است که در این زمینه باید به شکلی از سرمایه گذاران حمایت شود که موجب دلگرمی آن‌ها باشد.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان تصریح کرد: باید تضمینی برای خرید، تسهیل شرایط بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای پیش بینی شده و از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.

حمایت از گلخانه های بزرگ و کوچک 

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست با بیان اینکه اقلیم کرمان برای توسعه کشت گلخانه‌ای مناسب است، گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای، اشتغال‌زایی را برای استان و صادرات آن نیز برای کشور ارزآوری به همراه دارد.

او افزود: یکی از مشکلات گلخانه‌داران، تامین آب و برق و زیرساخت است که پیگیر هستیم تا این مشکلات برطرف شود.

فداکار با اشاره به لزوم حمایت از گلخانه‌های کوچک، گفت: در کنار حمایت از این واحد‌ها باید به حمایت از گلخانه‌های هایتک (تکنولوژی پیشرفته) بزرگ نیز توجه ویژه‌ای صورت گیرد و ما از توسعه گلخانه در ابعاد کوچک و بزرگ حمایت می‌کنیم.

او از اهمیت ورود و فعالیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های اقتصادی و کشاورزی و ارتقای کیفیت و درآمد حاصله سخن گفت.

فداکار با بیان اینکه حمایت از تولید تجهیزات گلخانه‌ای و تامین زمین در شهرک صنعتی انجام خواهد شد، افزود: در بحث ترخیص‌های محصولات کشاورزی در کشور روسیه مشکلی نداریم و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

او به فعالیت ۲ آزمایشگاه کنترل سموم در استان اشاره داشت و گفت: یک آزمایشگاه بخش خصوصی نیز در حال راه اندازی است.

استاندار کرمان درباره تخصیص اعتباراتی به منظور حمایت از آزمایشگاه سموم نیز قول مساعد داد.

فداکار همچنین تصریح کرد: به منظور حمایت از پژوهشکده دانشگاه باهنر از محل اعتبارات هزینه‌ای مدیریت بحران حمایت لازم را خواهیم کرد.

استاندار کرمان افزود: سنددار کردن اراضی کشاورزی در دستور کار استان کرمان است و جهاد کشاورزی و اداره ثبت اسناد این مهم را با جدیت پیگیری کنند.

او با بیان اینکه از فعالیت‌های پژوهشی در استان حمایت می‌کنیم، بیان کرد: کشور به شدت نیازمند فعالیت‌های پژوهشی در حوزه کشاورزی به‌ویژه تولید بذر و سموم کشاورزی است.

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز به راه اندازی بورس ایده در کشور اشاره و بیان کرد: ما می‌خواهیم مراکز پژوهشی را با پول دولت بزرگ کنیم و این درحالی است که دانش خودش میلیارد‌ها دلار قیمت دارد.

واردات بذر، معضل کشاورزی کشور 

سید مهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان هم در این جلسه  گفت: کشور به‌ شدت در حمل و نقل مدرن با محدودیت روبه رو است و محصولات کشاورزی را نمی‌توان با کامیون و تریلر‌های معمولی حمل و جابه‌جا کرد.

او  با اشاره به اینکه هم اکنون کرمان رتبه دوم کشور در حوزه گلخانه‌ای را دارد، افزود: یکی از معضلات کشاورزی کشور و استان کرمان واردات بذر است و از این بابت ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار