مقام‌های عربستان سعودی از کشف آثار تاریخی پیش از اسلام در یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های این کشور خبر دادند.

کمیسیون میراث عربستان سعودی اعلام کرد: مجموعه‌ای از آثار تاریخی متعلق به دوران پیش از اسلام را در محوطه باستان‌شناسی «الأخدود» کشف کرده‌اند که یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های عربستان است و در مرز یمن واقع شده است.

از جمله آثار تاریخی که در این مکان کشف شده است به سه حلقه باستانی می‌توان اشاره کرد که از نظر اندازه مساوی هستند و در بالای آن‌ها نقوش پروانه‌ای شکل دیده می‌شود.

باستان‌شناسان همچنین مجسمه برنزی به شکل گاو نر را از دل خاک بیرون کشیدند که به عنوان نمادی از قدرت و باروری در میان پادشاهی‌های جنوب عربستان پیش از اسلام، مانند سبایی‌ها گرامی داشته می‌شد.

زیورآلات نادر

در میان این یافته‌ها، چندین کتیبه وجود دارد، از جمله یک سنگ گرانیتی بزرگ که جزئیات زندگی شخصی به نام «وهب ائل بن معقن» را نشان می‌دهد که به عنوان آبیاری باغ‌های خانه و قصر نزدیکش توصیف شده است. این کتیبه با ۴۸ سانتی‌متر ارتفاع و ۲.۳ متر طول، بزرگترین کتیبه در نوع خود است که در این منطقه یافت شده است.

گروه «کمیسیون میراث» همچنین چندین ظرف سفالین در ابعاد و اشکال مختلف به همراه ظروف سفالی نادر متعلق به قرن سوم پیش از میلاد نیز کشف کردند.

منبع : ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
رضا
۱۶:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
چطور یک دفعه عرب ها زمین را کندند و اتیغه پیدا کردند باید یمنی هابگوش باشند بنظر میاید عربها تونل حفاری میکنند به سمت یمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
آیا تفکر وهابی اجازه میدهد اشیا بمانند یا آنها را نابود میکند ؟ مثل تفکرات طالبان و القاعده دست پرورده های عربستان سعودی .
Iran (Islamic Republic of)
نجمه
۲۰:۵۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
چرابادزدگوشی برخوردنمیشه چگونه گوشی که رجستریه می توانند استفاده کنند خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
با توجه به وضعیت اجتماعی آن دوران کشور عربستان این اشیاء باستانی نتیجه سرقت و راهزنی و غنیمته از دیگر کشور های همسایه که دارای تمدن بزرگی داشته بوده اند می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
آماده کنند صاحابشون آمریکا بیاد ببره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
ظاهرا عربستان تازه خبردار شده، پول داده به افراد تا آثار سرقتی از کشورهای دیگه رو زیر خاک دفن کنن تا مکتشفان بگن عربستان هم آثار باستانی داره .خوبه عربستان باستان..
تا یادمه عربستان رو به اسم وهابی و کسانی دختران بی زبون در زمان اول اسلام زنده بگور و چال میکردن میشناسیم..
خوبه الان بگن عربستان باستان..
حتما فردا یه تمدن جدید براش درست میکنن میگن این تمدن از اثر یخبندان هم قدیمی تره، تمدن ابوجهل یخ نورد