فرودگاه زنجان در جاده قدیم زنجان به اردبیل و ۱۵ کیلومتری شمالغربی این شهر قرار دارد که به عنوان یک ظرفیت مهم نقش بسزایی در توسعه همه جانبه استان دارد و میتواند یکی از فرودگاههای فعال کشور از نوع داخلی باشد که طبق گفته مدیر فرودگاه زنجان، این فرودگاه ظرفیت و قابلیت ۴۰ پرواز را در طول شبانهروز دارد.
این فرودگاه یکی از مجهزترین فرودگاههای همسطح خود در کشور محسوب میشود که مجموعههای مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی و تجهیزات مورد نیاز را داراست به صورتی که استارت عملیات اجرایی آن در سال ۶۹ زده شده و در سال ۷۹ مورد افتتاح قرار گرفته و از سال ۱۳۹۰ نیز شروع به فعالیت کرده است.
اگرچه در خصوص جانمایی غلط این پروژه حرف و حدیثهایی وجود دارد که پیشتر این رسانه در گزارشی مشروح در زمینه جانمایی غلط این پروژه بزرگ و استراتژیک پرداخته است؛ اما موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته خواهد شد، موضوع عدم استفاده درست از این ظرفیت بالقوه استانی است که متأسفانه این پتانسیل به چند پرواز مناسبتی، در طول سال ختم شده است.
فرودگاههای ایران، استانداری زنجان.
اواسط سال گذشته بود که افشارچی پس از معارفه به استانداری زنجان، وعده احیای فرودگاه زنجان را داد و اعلام کرد برنامههای ویژهای برای احیای فرودگاه دارد و حتی اعلام کرد که پروازهای فرودگاه فقط نباید به پروازهای مسافربری ختم شود. وی اسفند ماه سال گذشته هم اذعان کرد از ظرفیت و پتانسیل فرودگاه زنجان استفاده بهینه نشده است. حتی وی مدعی شد که بنده به عنوان استاندار برای این کار انرژی بسیاری گذاشتهام تا پروازها برقرار شود.
در همین راستا مشکل هم تا حدودی حل شد؛ پرواز یکی از شرکتهای هواپیمایی خصوصی با تعداد محدود از اواسط اسفند ماه سال گذشته از سر گرفته شد و هفتهای دو بار این پروازها از زنجان – مشهد و بالعکس برقرار شد، اما این پروازها بعد از چند ماه بازهم متوقف شد.
در همین راستا محمد قاسمی مدیر فرودگاه زنجان در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: فرودگاه زنجان فرودگاه بینالمللی است و ظرفیت روزانه ۴۰ پرواز هم دارد، ولی متأسفانه از این ظرفیت در استان به نحو احسن استفاده نمیشود و بخش خصوصی ضعیف عمل میکند.
وی گفت: برقراری پرواز بر عهده فرودگاه نیست. وظیفه فرودگاه فراهم کردن بستر پرواز است که طی دو سال گذشته پروازهای رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و حجاج زنجانی نیز در این فرودگاه انجام شده و ما آمادگی این را داریم بازهم بستر این پروازها را برقرار کنیم.
مدیر فرودگاه زنجان گفت: مشکل اینجاست باید مسئولان و همینطور شرکتهای خصوصی به ویژه شرکتهای حوزه گردشگری فکر و چارهای برای پروازهای مسافربری داشته باشند که متأسفانه بخش خصوصی در زنجان عملکرد خوبی ندارد. حداقل این است که این فرودگاه باید سه پرواز زنجان - مشهد، دو پرواز زنجان - کیش، چند پرواز به عتبات عالیات و حداقل یک پرواز به ترکیه داشته باشد، ولی با کمال تأسف این موضوعات مغفول مانده است.
وی اعلام کرد: یکی دیگر از راهکارهای ساماندهی پرواز مسافربری در فرودگاه زنجان، خرید یک دستگاه هواپیمای کوچک توسط مسئولان استان است. نخستین موضوعی که شرکتهای هواپیمایی به آن توجه میکنند بحث سود و منفعت مالی است که در سالهای گذشته با اینکه چند بار پروازهای زنجان – مشهد و زنجان – کیش برقرار شده بود، ولی به خاطر عدم استقبال، این پروازها لغو شده است. در واقع شرکتهای هواپیمایی راغب نمیشوند که بخواهند در استانهایی همچون زنجان، همدان و یا حتی کردستان حضور مستمری داشته باشند و فقط ملاک کارشان سود مالی است.
قاسمی تصریح کرد: مجدداً تأکید میکنم فرودگاه برای پرواز کاملاً آماده است و بستر فراهم است و وظیفه راهاندازی پرواز بر عهده بنده نیست بلکه باید مسئولان امر و آژانسهای مسافرتی و شرکتهای گردشگری و به طور کل بخش خصوصی به میدان بیاید.
وی اشارهای به قیمت احداث یک فرودگاه در حد فرودگاه زنجان کرد و مطرح کرد: فرودگاه زنجان سال ۷۹ و ۸۰ در زمینی به متراژ ۴۰۰ هکتار افتتاح شده است و اگر بخواهیم فرودگاهی در فرودگاه زمین در همین محل احداث کنیم با وضعیت اقتصاد کنونی حداقل به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حیف است چنین ظرفیت خوبی در استان مغفول مانده است.
مدیر فرودگاه زنجان تصریح کرد: از ۱۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ خرداد امسال پرواز زنجان - مشهد دایر بود؛ همینطور یک پرواز رئیس جمهور، یک پرواز رئیس قوه قضائیه در سال جاری در این فرودگاه انجام شد. برای شهادت امام رضا (ع) هم بخش خصوصی توانست برای پرواز مستقیم از زنجان تا مشهد به مدت چند روز پرواز زنجان - مشهد و بالعکس در این فرودگاه فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پروازهای باربری در این فرودگاه انجام نمیشود، گفت: در ۲.۵ سال گذشته بخش خصوصی برای پرواز باربری با این فرودگاه وارد مذاکره شد، ولی متأسفانه تا این لحظه هیچ اقدامی از سوی آنان انجام نشده است.
حال با تمام این تفاسیر، از اواسط تابستان امسال که پروازهای مسافربری به مشهد لغو شد، پرواز دیگری در فرودگاه زنجان شاهد نبودیم و انتظارمان این است که مسئولان استانی بار دیگر برنامههای خود را در راستای به کار گیری ظرفیت فرودگاه زنجان در راستای استفاده مسافربری و یا باربری ارائه کند. از سوی دیگر با فرا رسیدن نوروز و داغ شدن سفرهای نوروزی انتظار میرود مسئولان استانی هرچند موقت چارهای برای رونق پروازهای نوروزی این فرودگاه داشته باشند.
پروازها چند ماه انجام میشه دوباره چند ماه تعطل میکنن چون زنجان هم به کلان شهرهای تهران نزدیک هست هم به تبریز همیشه فرودگاههای این دوتا شهر رو برای مسافرتهاشون انتخاب میکنن
حیف این فرودگاه ای کاش این فرودگاه در استان ما بود