اگر سلامت اندیش باشیم، با درآمد کم هم می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم.

راضیه محب پور حقیقی کارشناس تغذیه واحد بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز اظهار کرد: در جامعه امروز، محله‌های کوچک و بزرگ میزبان سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌های رنگارنگ با عناوین تجاری مختلفی شده‌اند. اما در بسیاری از موارد، خریداران پس از پرداخت صورتحساب، متوجه خرید غیراصولی خود می‌شوند.

او ادامه داد: خریدی که شامل مواد غذایی ناسالم، کم حجم در برابر قیمت، گران قیمت به دلیل بسته‌بندی خاص و حتی مواد غذایی غیر لازم است؛ بنابراین توصیه می‌شود پیش از اقدام به خرید با تهیه فهرست مواد غذایی ضروری بر اساس سلامت جسمی خود و خانواده و حتی مهمانانمان و البته بودجه اقتصادی، با آگاهی وارد مراکز عرضه مواد خوراکی شویم.

توصیه‌هایی کاربردی برای یک خرید سلامت محور و اقتصادی

محب پور حقیقی افزود: مراقب باشیم، بسته بندی‌های جذاب و محکم به معنی کیفیت بالاتر ماده غذایی نیست؛ با خرید مواد غذایی دارای مهر استاندارد، اما با بسته بندی ساده‌تر، در خرید خود صرفه‌جویی کنیم.

او ادامه داد: بهتر است با افرادی که ما را برای خرید مواد غذایی ناسالم تشویق می‌کنند، به خرید نرویم.

غذای سالم

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: فریب تخفیف فروشگاه‌ها را نخوریم، چرا که در بیشتر موارد مربوط به مواد غذایی ناسالم است.

او بیان کرد: اگر صرف هزینه برای خرید مواد غذایی ناسالم مانند نوشابه و تنقلات، موجب کاهش بودجه خرید مواد غذایی سالم مانند لبنیات و میوه شد، به صورت جدی در روش خرید خود تجدیدنظر کنیم.

محب پور حقیقی گفت: مواد غذایی سالم و ارزان‌تر هر فصل یا محل زندگی خود را شناسایی کنیم و سبد غذایی خود را بیش‌تر بر اساس آن‌ها تکمیل کنیم.

او اضافه کرد: می‌توان با مشارکت چند خانواده از دوستان و آشنایان خود، میوه و سبزی‌ها را از میادین تره‌بار به قیمت عمده خریداری کرده و بین خود تقسیم کنیم.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه به جای میوه‌های بزرگ و گران‌قیمت، میوه‎‌های کوچک‌تر، اما با کیفیت بخریم، تصریح کرد: با کاشت سبزی در گلدان یا باغچه‌های خانگی خود، سبزی روزانه خانواده خود را با هزینه کمتر تهیه کنیم.

تغذیه سالم

او افزود: در صورت خرید میوه و سبزی به میزان زیاد، با خشک کردن یا فریز کردن، برای روز‌های بیشتری از مواد خریداری شده استفاده کنیم.

محب پور حقیقی ادامه داد: در مواردی که آلودگی مواد غذایی با شست و شو و پخت، از بین می‌رود مانند برنج و حبوبات، می‌توان با خرید مواد غذایی فله‌ای با کیفیت، به اقتصاد خانواده خود کمک کنیم.

او بیان کرد: با خرید شیر و لبنیات کم‌چرب به جای انواع چرب و فرآوری شده، می‌توانیم ضمن حفظ سلامت جسمی، در هزینه‌های اقتصادی خانواده نیز صرفه جویی داشته باشیم.

این کارشناس تغذیه گفت: برای استفاده از مزایای مغز‌ها و دانه‌های روغنی، می‌توان از انواع ارزان‌تر مانند کنجد، تخمه و مغز‌های محلی مانند بنه و بادام کوهی خرید کنیم.

او اضافه کرد: تخم مرغ یک ماده غذایی با ارزش غذایی بالا و بسیار مفید است که می‌توانیم با دستور پخت‎‌های مختلف، آن را به یک غذای پروتئینی جذاب و به صرفه و با مصرف روزانه، تبدیل کنیم.

محب پور حقیقی اظهار کرد: سویا و حبوبات ۲ پروتئین با کیفیت و ارزان‌تر است که می‌تواند در انواع وعده‌های غذایی در طول هفته، مورد استفاده قرار گیرد.

او تصریح کرد: توجه داشته باشیم اگر سلامت اندیش باشیم، با درآمد کم هم می‌توانیم تغذیه سالمی داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.