مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم ذخیره سد دوستی ۱۸۹ میلیون متر مکعب است که از این حجم معادل کمتر از ۱۵ درصد آب دارد.

علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سد‌های کارده، طرق و ارداک نیز به عنوان منابع اصلی تامین آب شرب مشهد شرایط مشابهی دارند و کمتر از ۲۰ درصد از حجم ذخیره این سد‌ها آب دارد.

او افزود: وضعیت سد‌های کشاورزی نیز به همین منوال است و برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی باعث شده ۸۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن در استان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: میزان برداشت آب از تولید آب در طبیعت بیشتر است و این مهم منجر به ایجاد پدیده خطرناک نشست زمین و تهی شدن آبخوان‌ها از آب زیرزمینی شده است.

طاهری بیان کرد: برای جلوگیری از پیشرفت این پدیده طرح‌هایی در حوضه آب‌های زیرزمینی و سطحی تعریف شده که اصلی‌ترین کار در حوزه تعادل بخشی و کمک به آبخوانهاست.

او تصریح کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز از مهمترین این طرحهاست و این کار غیراخلاقی‌ترین عمل است که به شدت با آن برخورد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: در این راستا امسال حدود هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان بسته و در هشت سال گذشته نیز حدود بیش از ۱۷ هزار چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است.

طاهری اظهار کرد: کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی با نصب شمارشگر هوشمند نیز از دیگر اقدامات است و در این راستا به عنوان نخستین استان در کشور حدود ۱۰ هزار و ۱۰۵ حلقه چاه برقی به شمارشگر هوشمند مجهز شده است و برداشت آب حدود ۸۰ درصد از این تعداد در شرکت آب منطقه‌ای کنترل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: میزان مصرف آب در مشهد حدود ۲۷۰ میلیون مترمکعب و در استان ۳۰۲ میلیون مترمکعب در سال است و برای تامین آب مشهد در تابستان سال آینده نگرانی‌هایی وجود دارد لذا مدیریت مصرف نیز باید توسط مشترکان لحاظ شود تا با تنش جدی مواجه نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار