معاون وزیر جهاد گفت:بنابر آمار در ۹ ماهه امسال، صادرات آبزیان نسبت به مدت سال قبل ۶۷ درصد رشد داشتیم.

آقای حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری گفت:  بنابر آمار  سال گذشته ۱۶۶ هزارتن آبزیان به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار صادر شد،این درحالی است که صادرات در  ۹ ماهه امسال  نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۶۷ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاوزی گفت: بر اساس آمار سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی فائو تولید آبزیان در دنیا ۲۱۴ میلیون تن بوده که از این میزان ۹۰ میلیون تن از محل صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن از محل آبزی پروری تامین شده است.

به گفته او،  سال گذشته  یک میلیون و ۲۵۶ هزارتن تولید محصولات شیلاتی درکشور داشتیم  که  ۷۵۲ هزارتن از محل صید و صیادی و ۵۵۷ هزارتن آبزی پروری بوده است.

حسینی با بیان اینکه ایران رتبه ۲۲ جهان در تولیدات آبزی محسوب می شود،گفت: این درحالی است که کشور ما در آسیا رتبه ۱۲ در غرب آسیا در بخش صید و صیادی رتبه اول و در آبزی پروری رتبه دوم را داراست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۱۱ هزارو ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند و ۲۷ هزار مزرعه آبزی پروری داریم که از این مقدار نزدیک ۱۸ هزار مربوط به ماهیان گرمابی (کپورماهیان) و ۷ هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل آلا) است که بعد از انقلاب اسلامی با ۲۰۰ هزارتن تولید ماهی قزل آلا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده ایم.

به گفته او،ایران در غرب اقیانوس هند در حوزه صید و صیادی در بین ۳۲ کشور با ۱۷۸ هزارتن تولید رتبه دوم را داراست.

صید صنعتی آبزیان ممنوع است

او ادامه داد: صید آبزیان در آبهای کم عمق با استفاده از صید ترال مخرب است و در آب های عمیق حتما باید از طریق صید ترال انجام شود. اما با این وجود از دو سال گذشته هرگونه صید صنعتی آبزیان از جمله ترال ممنوع شده است.

معاون وزیر جهاد گفت: برای ورود هرگونه تکنولوژی روز دنیا به صنعت شیلات ایران هیچ محدودیت نداریم، اما اکنون مشکلی برای تامین تجهیزات صید در آبهای عمیق، دور و نزدیک نداریم و تمام نیاز خود را در داخل کشور تامین می کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران در واکنش به صید ترال کشتی‌های چینی در آبهای ایران گفت: ایران توانایی صید آبزیان در هر عمقی دارد و هیچ کشور خارجی از جمله چین را برای صید در ایران نمی‌پذیریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره صید ترال گفت: صید ترال برای تدوین برنامه و ساماندهی آن به مدت دو سال متوقف شده بود.

او ادامه داد: اکنون دستور العمل صید ترال تدوین شده که به تصویب شورای عالی امنیت ملی کشور رسیده است.

به گفته حسینی، دستور العمل مذکور در کارگروه تخصصی مرز و براساس مطالعات دقیق تهیه شده است.

تولید میگو به ۶۱ هزارتن رسید

او درباره تولید میگو افزود: امسال ۶۱ هزارتن میگو در ۹۵۰ مزرعه در حدود ۲۰ هزار هکتار تولید شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره ماهیان خاویاری گفت: امسال ۱۷ تن خاویار و ۴ هزارتن گوشت ماهیان خاویاری در ۱۲۶ هزار مزرعه تولید شده است.

به گفته او، از سال ۲۰۱۰ برداشت تجاری ماهیان خاویاری از دریاچه خزر ممنوع شد و در این ۱۲ سال بیش از ۲۳ استان کشور ماهیان خاویاری را پرورش می دهند.

حسینی گفت: براساس اطلاعات جامع این حوزه برنامه ها در ۳ محور افزایش بهره وری در مزارع موجود تولید در واحد سطح با استفاده از مکانیزاسیون، هوشمند سازی و بهره وری ۳۰ درصدی ریل گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۹:۱۹ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
چی میشد ما را هم صادر می کردید از دست شما خلاص میشدیم
آخرین اخبار