دادیار دیوان عالی کشور گفت: آموزش ۶ هزار مصلح و فعالیت ۱۴ واحد اورژانس قضایی در استان کرمان، در کشور بی نظیر است .

اسماعیل حسن زاده در ششمین گردهمایی علما و سران طوایف جنوب و شرق استان کرمان گفت: ابتکار عمل و برخورداری دستگاه قضایی استان کرمان از توان علما، ریش سفیدان و متنفذین در حل مشکلات مردم کافی است تا کارنامه قضایی استان کرمان در صدر جدول قرار گیرد و امیدواریم این اقدام، الگوی کار سایر استان‌ها نیز قرار گیرد.

او افزود: گاهی صد سال تجربه قضایی از مرحله دادسرا تا تجدیدنظر در دادگاه‌ها صرف می‌شود تا یک پرونده به نتیجه برسد و این در حالی است که اگر حل شود ظاهر قضیه حل شده و کینه باقی می‌ماند؛ اما بزرگان طوایف کاری می‌کنند که رفع خصومت به معنای واقعی محقق می‌شود.

دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان داشت: تفاوت داوری، میانجی گری و صلح و سازش با قضاوت در این است که قضاوت در توازین و وزن کشی دلایل موجود بوجود می‌آید؛ اما صلح و سازش عمق مطلب را مورد توجه قرار می‌دهد و خصومت به معنای واقعی حل می‌شود.

او تصریح کرد: آموزش ۶ هزار مصلح و فعالیت ۱۴ واحد اورژانس قضایی در استان کرمان، در کشور نمونه و در نوع خود بی نظیر است و به عنوان الگویی برای کشور مطرح خواهد شد؛ زیرا اورژانس‌های قضایی قبل از تشکیل پرونده، نسبت به رفع اختلاف بر مبنای صلح و سازش اقدام می‌کنند.

حسن زاده از تلاش‌های قضات استان کرمان قدردانی و بیان کرد: کار استان کرمان در راه اندازی اورژانس قضایی و بهره گیری از همکاری علما، سران طوایف، متنفذین و ریش سفیدان اقدامی ایده آل بوده است و باید قدردان آن بود.

او با اشاره به اینکه باید از وجود نخبگان و افراد حقیقی برای حل مسائل از راه‌های غیرقضایی استفاده کرد، گفت: با راه اندازی سامانه سجام، از مشارکت مردم برای حل مشکلات استفاده می‌شود.

دادیار دیوان عالی کشور و مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که مردم، علما، ریش سفیدان و متنفذین همراه دستگاه قضایی برای رفع آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند و می‌طلبد از ظرفیت‌های این حوزه در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی نیز نهایت بهره گیری صورت گیرد.

او بیان داشت: اگر از ظرفیت‌های موجود برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی غفلت کنیم، فرصت‌ها از دست خواهند رفت.

برچسب ها: دیوان عالی ، مشارکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار